رویداد های اخیر

خلیلزاد: هنوز فرصت عملی شدن توافق نامه دوحه وجود دارد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۰, ۱۴۰۰)

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان خواستار مذاکرات بین‌الافغانی شده و گفته است که هنوز فرصت عملی شدن توافق نامه دوحه وجود دارد.

آقای خلیلزاد در دوساله گی توافقنامه دوحه به بی بی سی گفته است که درعملی نشدن کامل توافق دوحه جامعه جهانی به شمول امریکا، حکومت پیشین و نیز حاکمان جدید افغانستان مقصر بودند.

خلیلزاد افزود، گام های بعدی دولت جدید افغانستان تعیین کننده است ومی  تواند به رسمیت شناختن ویا به انزوای افغانستان منجرشود.

آقای خلیلزاد گفت: “بند سوم موافقه دوحه گفته بود حکومت براساس مذاکره بین افغان‌ها صورت بگیرد. این یکی از چهار اساسات موافقه دوحه بود. این تا هنوز صورت نگرفته. ضرورت به اینست که افغان ها باهم بنشینند.”

خلیلزاد که درست دوسال قبل در ۲۹ فبروری توافق دوحه را با طالبان امضا کرد، گفته است که امریکا می‌خواست براساس یک توافق از افغانستان خارج شود. اما به گفته او حکومت پیشین وحاکمان جدید افغانستان نتوانستند بر یک تفاهم سیاسی به توافق برسند.

به گفته خلیلزاد، حکومت اشرف‌ غنی براساس یک محاسبه‌ی اشتباه، مذاکرات را جدی نمی‌گرفت و وقت‌کُشی می‌کرد ونیزمنتظر تغییر حکومت در امریکا بود تا سیاست واشنگتن در قبال خروج تغییر کند.

این سیاستگرامریکایی گفته است حکومت جدید درکنترول وضعیت کنونی مسوولیت دارد وگام های که دولت جدید افغانستان برمی دارند تعیین کننده است ومی تواند به رسمیت شناختن ویا انزوای افغانستان منجرشود.

به گفته خلیلزاد میکانیزم های دخالت وتهاجم نظامی برافغانستان ناکام ثابت شده وافغان ها خود باید درمورد سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

با باور او، تفاهم سیاسی یک ضرورت است. “اینکه چطور باشد، کی باشد کی نباشد، این مسایلی است که خود افغان‌ها باید روی آن بحث کنند. امریکا نمیشود حالا در شرایط فعلی که فرق دارد از شرایط دو سه سال پیش، فورمولی را پیش بکند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل