اخبار ویژه

ناتو: در سال آینده درحضور ما در افغانستان تصمیم می‌گیریم

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۲, ۱۳۹۹)

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی عمومی  سازمان ناتو، روز گذشته ( سه شنبه، ۱۱ قوس) گفت که این سازمان در سال آینده میلادی در مورد خروج سربازان خارجی از افغانستان با متحدین خود تصمیم خواهد گرفت.

ستولتنبرگ در پایان نخستین روز نشست وزیران خارجه ناتو در کنفرانس خبری مجازی گفت که در نشست وزیران خارجه در مورد وضعیت افغانستان و پلان‌های ناتو برای سال‌های آینده بحث و گفتگو شده است.

ستولتنبرگ گفت:” ناتو از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند و بر بنیاد این روند ما حضور خود را در افغانستان منظم کرده ایم، در حالیکه امریکا تصمیم گرفته است تا نیروهای خود را به ۲۵۰۰ تن کاهش بدهد، اما ماموریت ناتو در افغانستان دوام خواهد کرد. تاکنون بیشتر از نصف نیروهای ما غیر امریکایی استند.”

ستولتنبرگ افزود: ” همه وزیران در این باره  واضح گفتند که به ماموریت در افغانستان متعهد خواهند ماند و همچنان نیروهای افغان را در امر مبارزه  با هراس‌افگنی حمایت میکنند. در حالیکه ما در افغانستان وضعیت را بررسی می‌کنیم، اما این واضح است که در اوایل سال آینده ما به یک نقطه عطف رو به رو خواهیم شد.”

وی گفت که ” اگر ما در افغانستان بمانیم، ما باعث خطر افزایش جنگ برای مدت طولانی میشویم ، اگر ما خارج شویم، خطر وجود دارد تا افغانستان بار دیگر به پناگاه امن هراس افگنان بین المللی مبدل شود و دست آوردهای که به قربانیهای زیاد بدست آمده است از بین برود.

وی افزود:” بنابر این اینجا یک قیمت است برای ماندن طولانی اما برای ترک کردن زود هنگام نیز قیمت وجود دارد. ما در این باره تصامیم سخت را در جریان نشست وزیران دفاع ناتو در سال آینده خواهیم گرفت، اما هر تصمیم که گرفتیم باید به طور هماهنگ آن را عملی  کنیم.”

ستولتنبرگ همچنان تاکید کرد که ناتو از نیروهای امنیتی افغان حمایت میکند و “همه متحدین این سازمان تعهد کرده اند که نباید بیشتر از نیاز حضور نظامی داشته باشند.”

او گفت که ناتو و متحدین‌اش از گفتگوهای مستقیم میان افغانان در دوحه استقبال میکنند.

ستولتنبرگ گفت که ” این بسیار زود است که بگویم این گفتگوها به نتیجه میرسد، اما یک راه وجود دارد، تنها یک راه واقعی  برای حل و فصل بحران سیاسی در افغانستان وجود دارد، و به همین دلیل ما باید در سال آینده یک ارزیابی کنیم که شرایط برای کاهش نیروهای خارجی در افغانستان مساعد است که بلاخر افغانستان را ترک کنیم و یا باقی بمانیم.”

او گفت که ناتو با همه متحدین خود باید یک تصمیم مشترک بگیرند.

ستولتنبرگ در این باره گفت:” نشست وزیران دفاع ناتو در ماه فبروری سال آینده یک نشست مهم خواهد بود و ما باید به یاد داشته باشیم که  چیزی وجود دارد که همه سازمان ناتو و و چندین بخش آن باید در ان سهم داشته باشد.”

سرمنشی عمومی سازمان ناتو بار دیگر از طالبان خواست تا خشونت‌ها را کاهش بدهد و آتش بس سرتاسری اعلام کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل