رویداد های اخیر

تاکید کشورهای همسایه بر ایجاد ساختار سیاسی همه شمول در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۲, ۱۴۰۱)

کشورهای همسایه افغانستان درپایان نشست منطقه‌ای درچین، خواستارایجاد یک ساختار سیاسی همه شمول و با قاعده وسیع درافغانستان شدند.

وزیران خارجه کشور‌های همسایه درپایان سومین نشست شان دراعلامیه ای روی اهمیت دست یافتن به مصالحه ملی در افغانستان از راه گفتگو و مذاکره تاکید کردند.

وزیرخارجه چین درپایان نشست دو روزه از دولت جدید افغانستان خواست که سیاست های میانه‌ رو و سالم داخلی و خارجی اتخاذ کنند و حکومت همه شمول شکل دهد.

اونشست وزیرخارجه همسایه های افغانستان ونشست چهارجانبه امریکا،چین، روسیه وپاکستان موسوم به تروییکای توسعه یافته را برای افغانستان پردست آورد می‌داند.

وانگ یی، وزیرخارجه چین گفت: “نتایج نشست دو روزه در دو سند منعکس شده است. این دو سند بیانگر موضع سیاسی مشترک کشورهای همسایه است. ما تصمیم گرفته ایم در زمینه های کلیدی از جمله کمک های بشردوستانه، اتصال، اقتصاد و تجارت، انکشاف زراعت، انرژی و برق و ظرفیت سازی از افغانستان حمایت اساسی کنیم”.

او افزود: “گام های ازسوی دولت موقت دربیش از نیم سال برداشته شده اما می ‌خواهیم این تلاش ها ازطریق گفتگو و مشورت به آشتی ملی و همبستگی داخلی پیش برود، حکومت فراگیرشکل بگیرد، میانه ‌روی وجود داشته باشد. ما به تقویت همکاری های ضد تروریزم میان کشورهای همسایه متعهدیم و برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر فرامرزی همکارهستیم.”

وزیر خارجه روسیه ایجاد حکومت همه شمول را کلید به رسمیت شناختن حکومت جدید می داند.

وزیرخارجه ایران هم برایجاد یک حکومت فراگیر تاکید کرده است.

حسین امیر عبداللهیان دردیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفته است که تشکیل یک حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان، ضامن امنیت و پیشرفت این کشور است.

با این حال، دراعلامیه مشترک، ازجامعه جهانی خواسته شده است که “با افغانستان تعامل کنند از توسعه اقتصادی و اجتماعی آن حمایت، تحریم‌ها و فشارها را کاهش و با سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه مخالفت کنند.”

در این اعلامیه از کشورهای غربی به شمول امریکا خواسته شده مسوولیت اصلی خود را برای بازسازی و توسعه افغانستان انجام دهند، دارایی های مردم افغانستان را بازگردانند، در ارتقای صلح و ثبات و هماهنگی کمک ها در افغانستان تلاش وپول نقد به اقتصاد افغانستان تزریق کنند و افغانستان را کمک کنند در مسیر توسعه سالم گام بردارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل