تجارت

بانک جهانی: سکتور خصوصی افغانستان شدیدا صدمه دیده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۰, ۱۴۰۱)

یک گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که پس از بحران سیاسی اخیر در افغانستان، فعالیت‌های اقتصادی در این کشور به شدت آسیب دیده و بخش سکتور خصوصی متاثر شده است.

در این گزارش آمده است که پس از ماه آگست سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان از هر سه فعالیت تجارتی یکی آن به گونه موقتی متوقف شده است.

این گزارش بانک جهانی که به اساس یک نظرسنجی آماده شده نشان می‌دهد که آسیب بیشتر را کسانی متقبل شده اند که کار و بار کوچک داشتند.

بر اساس این نظرسنجی، 38 درصد شرکت های کوچک، 35 درصد شرکت های متوسط و 25 درصد شرکت های بزرگ به طور موقت از فعالیت های خود باز مانده اند.

اعضای بخش خصوصی نیز گزارش نظرسنجی اخیر بانک جهانی را واقعی خواندند.

شیر باز کمین زاده، معاون اتاق صنعت و تجارت افغانستان گفت: “ما می‌پذیریم که پس از تحول اخیر، مشکلات اقتصادی رخ داده است اما عامل اش خود بانک جهانی است.”

وزارت مالیه افغانستان با این گزارش مخالفت کرده و به صحت بودن آن تردید دارد.

مقام های وزارت مالیه می‌گویند که فعالیت‌های اقتصادی در کشور نسبت به چند ماه گذشته گسترش یافته است و همچنان روز به روز افغانستان در حال  توسعه اقتصادی است.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه گفت: “در بحران اقتصادی افغانستان خود بانک جهانی تا جایی مقصر است. دارایی های ما منجمد شده است. تحریم ها وضع شده.”

بانک جهانی همچنان به بیکاری پس از پانزده هم ماه اگست اشاره کرده و گفته است که شرکت ها در افغانستان بیش از نصف کارمندان خود را اخراج کرده اند که اغلب آنها زنان می‌باشند.

Trending

خروج از نسخه موبایل