رویداد های اخیر

افغانستان در سال ۱۴۰۲ گواه بحران‌های بشری بود

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)
افغانستان در سال ۱۴۰۲ گواه بحران‌های بشری بود؛ از یکسو پاکستان روند اخراج اجباری مهاجران را آغاز کرد و از سوی دیگر هم زلزله مرگبار در هرات به‌وقوع پیوست.

بر اساس آمار وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در این سال ۱.۵ میلیون مهاجر به کشور برگشته اند. از سویی دیگر، در واپسین روزهای سال در اثر رویدادهای طبیعی ۶۰ تن جان باختند و ۳۴ تن دیگر زخمی شدند. ۱۷۷ هزار مواشی نیز تلف شدند.

زلزله‌ی هرات در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی یکی از رویدادهای طبیعی مرگبار در کشور بود. زلزله‌ای که جان بیش از یکهزار تن را گرفت و نزدیک به ۲ هزار تن دیگر را که اکثریت شان زنان و کودکان بودند زخمی ساخت. هزاران خانه در چندین ولسوالی این ولایت هم با خاک یک‌سان شدند. امارت اسلامی هم تمامی توانش را به کارگرفت تا به آسیب دیده‌گان رسیدگی کند.

مهاجران گروه گروه اخراج شدند و همه دار و ندار شان در پاکستان ماند. تصمیم یکجانبه پاکستان هرچند با خشم امارت اسلامی روبه رو شد.

رویکرد پاکستان در قبال مهاجران با واکنش‌های بین‌المللی نیز روبه‌رو شد، هر مهاجری که از پاکستان برگشت از برخورد نادرست پولیس پاکستان شکایت داشت.

ایران هم بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر افغان را در این سال اخراج کرد امارت اسلامی توانست این بحران را مدیریت و به مهاجران رسیدگی کند.

در این سال سازمان‌های بین‌المللی بارها از وخیم شدن وضعیت بشری در افغانستان هشدار دادند و گفتند که کمک‌ها کاهش یافته و میلیون‌ها نفر در افغانستان با چالش مواجه خواهند شد، اما امارت اسلامی بارها گفت که نهادهای بین‌المللی در ارایه گزارش‌های شان زیاده روی می‌کنند.

اثرات منفی تغییرات اقلیمی در سال ۱۴۰۲ یکی از دیگر از موضوعات مورد توجه بوده است هرچند که نمایندگان افغانستان در نشست جهانی تغییر اقلیم که در امارات متحده عربی برگزار شده بود دعوت نشدند در حالی که افغانستان ششمین کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی در جهان محسوب می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل