تجارت

افغانستان سال روان بیش از یک میلیارد دالر صادرات داشته است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۸, ۱۴۰۰)

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید امسال به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دالر صادرات داشته اند. به گفته مسوولان این اتاق بیشتر صادرات به پاکستان و هند انجام شده است.

اعضای سکتور خصوصی تاکید می‌ورزند در صورت فراهم سازی تسهیلات به بخش خصوصی، کشور به رشد اقتصادی خواهد رسید.

مقام‌های سکتور خصوصی کشور و اتاق تجارت و صنایع می‌گویند که در سال جاری به ارزش بیش از یک میلیاردویکصد میلیون دالر کالاهای تجاری صادرات داشته اند.

به گفته آنها بیشترین صادرات را محصولات زراعتی مانند جلغوزه، انگور، انجیر، گیاهان دارویی و قالین تشکیل داده است.

خان جان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که:” صادرات ما در سال جاری به یک میلیارد و صد میلیون دلار رسیده است و در صورت سرمایه‌گذاری در کشور این میزان بیشتر شده می‌تواند.”

برخی از اعضای سکتور خصوصی بر این باورند که اگر امارت اسلامی از سکتور خصوصی حمایت کند، سرمایه‌گذاران افغان می‌توانند صادرات و واردات کشور را متعادل کنند.

بازمحمد غیرت، عضو بخش خصوصی دراین باره گفت:”اگر بخواهیم این کشور را از واردات به صادرات تبدیل کنیم، نیاز به تسهیلات وحمایت دولت داریم.”

از سوی دیگر اقتصاددانان نسبت به صادرات یک میلیارد دالر در سال جاری شک دارند، اما می‌گویند اگر وزارتخانه‌های سکتوری برای تقویت صادرات تلاش کنند، کشور به رشد اقتصادی خواهد رسید.

تاج محمد تلاش، کارشناس اقتصادی دراین باره گفت:” ما ظرفیت صادراتی کافی داریم اما اگر روی آن کار صورت گیرد و به خودکفایی برسیم، اما مطمئن نیستم که امسال به این اندازه صادرات وجود داشته باشد.”

از افزایش صادرات کشور در حالی سخن زده می‌شود که اخیرأ کشور با بحران اقتصادی وبیکاری دست و پنجه نرم می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل