اخبار ساحوی

امارت اسلامی از جایگاه بوداهای بامیان محافظت می‌کند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۵, ۱۴۰۰)

مقام های امارت اسلامی میگویند که از جایگاه خالی تندیس های بودای بامیان به عنوان میراث تاریخی حفاظت می‌کند.

دو تندیس بودا در قرن ششم میلادی ساخته شدند که مردم بومی آن ها را به نام های صلصال و شهمامه می‌شناسند.

این دو تندیس غول‌پیکر در سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی امارت اسلامی منهدم شدند. امارت اسلامی میگوید که تخریب این تندیس در آن زمان علت خاص داشت، اما حالا برای توسعه رونق گردشگری جای خالی آن را حفظ میکند.

مولوی سیف الرحمان محمدی رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید: ” ما هم به عنوان مسوول امارت اسلامی در ولایت بامیان، کوشش مان این است که از این آثار پرقیمت و از این جاهای باستانی ولایت خود در حد توان حفاظت نمایم.”

یک عضو دیگر امارت اسلامی میگوید که تندیس های بامیان در سال ۲۰۰۱ بنابر مسایل عقیدتی منهدم شدند.

به گفته او: “در قسمت ساختن بت؛ من به این باور استم که بار اول امارت اسلامی در تخریب آن تصمیم عاجل نگرفت، در این مورد غور کامل کرده و آن را به لحاظ عقیدوی و اسلامی تحقیق کرده و سپس آن را تخریب کرده است.”

تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آنکه تخریب شوند؛ بزرگ ‌ترین تندیس‌های بودا و از جمله بلند ترین مجسمه‌های سنگی در جهان به‌ شمار می رفتند.

این دو مجسمه به بلندی ۵۳ متر و ۳۵ متر در کنار مجموعه‌ ای از بناهای تاریخی در بامیان برای زمانی طولانی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در افغانستان بودند. تندیس کوچکتر در سال ۵۰۷ میلادی و تندیس بزرگتر در سال ۵۵۴ میلادی ساخته شده‌ است.

صلصال سمبول مرد گفته شده و شهمامه سمبول زن، در میان این دو 8 واحدی کوچک دیگری وجود دارد که نماد از فرزندان می ‌باشد این دو بودا از هم در فاصله ۸۰۰ متری قرار دارند.

باستان شناسان می گویند مسلمانان عرب اولین بار در زمان حجاج بن یوسف بر بامیان تسلط یافتند و تعداد زیادی از معابد و مجسمه‌های آن را با زیور آلات و اشیای قدیمی را به غنیمت بردند. آن‌ها معبد طلایی بیت الذهب و روکش طلایی صورت پیکره‌های بامیان را از بالای پیشانی بطرف پایین تراشیدند تا از حالت بت بودن خارج شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل