تجارت

امارت اسلامی برای سرعت بخشیدن به صادرات میوه‌های تازه، تردد موترهای حامل زغال سنگ را از گمرک تورخم ممنوع اعلام کرد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۹, ۱۴۰۱)

وزارت مالیه امارت اسلامی افغانستان می‌گوید میوه‌های تازه از گمرک تورخم صادر می‌شود و برای جلوگیری از فاسد شدن میوه‌ها و ازدحام ترافیک، موترهای حامل زغال سنگ اجازه تردد از مرز تورخم را ندارند.

در ماه‌های اخیر، امارت اسلامی برای افزایش درآمد، صادرات زغال ‌‌سنگ را به پاکستان افزایش داده است.

در پی افزایش صادرات زغال سنگ، امارت اسلامی دو هفته پیش مالیات بر صادرات این ماده سوختی را نیز از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش داد.

وزارت مالیه گفته است که از این پس رانندگان موترهای حامل زغال سنگ باید از طریق گمرک‌های پکتیا، پکتیکا و خوست زغال سنگ را صادر کنند.

ازاین که تاکنون حکومت امارت اسلامی توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است و نمی تواند کمک‌‌های مالی خارجی دریافت کند، مالیات خود را بر صادرات زغال سنگ نیز افزایش داده است به این اساس اکنون برای افزایش درآمد چشم به سود زغال سنگ دوخته‌اند.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه اخیراً گفته است که در ۶ ماه گذشته از صادرات زغال سنگ که ارزش آن بیشتر از ۱۶ میلیارد افغانی است، حدود ۳ میلیارد افغانی (۳۳.۸۰ میلیون دالر) درآمد گمرکی جمع‌آوری کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله، مقامات پاکستانی هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده اند. اما منابع دولتی می‌گویند که واردات زغال سنگ از افغانستان افزایش یافته است و ممکن است ماهانه تا ۵۰۰هزار تُن زغال سنگ از افغانستان خریداری شود.

پاکستان در حال حاضر حدود سه چهارم زغال سنگ خود را از آفریقای جنوبی وارد می‌کند.

این درحالی است که هفته گذشته منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان در توییتی گفت که با حاجی محمد رسول توتاخیل، رئیس اتحادیه زغال سنگ افغانستان برای حل مشکلات لجستیکی انتقال زغال سنگ از افغانستان به پاکستان دیدار کرده است.

منصور احمد خان در توییتی گفت:”این برای ارتقای تجارت و اتصال مهم است.”

Trending

خروج از نسخه موبایل