تجارت

ایجاد بازار مشترک میان افغانستان و ازبکستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مسؤولان در ولایت بلخ می‌گویند که قرار است این بازار مشترک تا دو ماه دیگر در منطقه مرزی ولایت بلخ و ولایت سرخان دریا در ۱۲۰ جریب زمین با هزینه ۷۵ میلیون دالر امریکایی ساخته خواهد شد.

طرح ایجاد بازار مشترک از سال‌ قبل میان حکومت افغانستان و ازبکستان جهت گسترش روابط اقتصادی و حمایت‌ از بازرگانان افغان به امضا رسیده است.

کار روی ایجاد این بازار جریان دارد، این بازار برای گسترش روابط تجارتی میان افغانستان و ازبکستان به منظور فراهم سازی فرصت‌های تجاری ایجاد می‌شود.

صفی الوغ‌بیک، رییس بازار مشترک تجارتی افغان – ازبک می‌گوید که:” ما به هدایت رییس جمهور ما و تفاهم با حکومت افغانستان تلاش داریم یک بازار مشترک را در بین خط مرزی دو کشور بخاطر بیشتر شدن روابط اقتصادی، افزایش واردات و صادرات میان دو کشور و هم‌چنان برای فراهم سازی معرفی تولیدات داخلی افغانستان به بیرون ایجاد کنیم”.

در این بازار افغان‌ها می‌توانند بدون ویزه بیایند و به کار وبار تجارتی بپردازند.

با ایجاد این بازار زمینه‌ی به نمایش گذاشتن تولیدات داخلی کشور در ازبکستان فراهم می‌شود و تاجران افغان می‌توانند از دکان‌های این بازار خریدار وفروش کنند.

درهمین حال، شماری از تاجران در بلخ ایجاد این بازار را روزنه‌ی امید برای رشد اقتصادی کشور میدانند‌.

میوند ضیایی، سرمایه گذار گفت:” ایجاد این بازار به دو کشور خوب است، همچنان باعث رونق کاروبار تاجران دوکشور می‌شود، و همچنان با ایجاد این بازار روابط دو همسایه خوب می‌شود”.

افضل دولت‌زی، سرمایه گذار گفت:”بسیار خوشحالم استم که بازار مشترک ایجاد می‌شود و این نشان دهنده روابط نیک بین کشورهای همسایه است و کوشش میکنیم که این روابط را رُشد بدهیم چون ایجاد این بازار برای تجارای ملی هر دوکشور خوب است”.

سلطان‌محمد توخی، باشنده ولایت بلخ گفت:”از لحاظ اقتصادی نقش مهم و اساسی را در عرصه تجارت دارد و ما می‌توانیم تولیدات را که داریم در این بازار به فروش برسانیم. در هر جای که فعالیت اقتصادی صورت گیرد، این طبیعی است که مفاد آن به هر دو کشور ، مردم و اقتصاد می‌رسد.”

مقام‌های محلی بلخ هم می‌گویند ایجاد بازار مشترک به توسعه تجارت میان دو کشور می انجامد.

ذبیح‌الله نورانی، رییس اطلاعات و فرهنگ بلخ گفت:” در میان سرحد افغانستان و اوزبیکستان یک بازار مشترک ایجاد میشود که این بازار مشترک بالای فرهنگ، ارتباطات اجتماعی و همچنان در بخش اقتصادی تاثیرات خوبی دارد”.

پس از رویکار آمدن امارت اسلامی این نُخستین بازار مشترک میان کشورهای همسایه است که قرار است تا دو ماه دیگر ساخته شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل