تجارت

بانک جهانی: کار پروژه کاسا-۱۰۰۰ در افغانستان از سر گرفته می‌شود

Published

on

(Last Updated On: حوت ۸, ۱۴۰۲)

بانک جهانی می‌گوید که کار پروژه کاسا-۱۰۰۰ در افغانستان از سر گرفته می‌شود. بانک جهانی اعلام کرده است که کار پروژه ساخت خط انتقال نیروی برق کاسا-۱۰۰۰ را به درخواست سه کشور اشتراک ‌کننده در این پروژه در افغانستان آغاز می‌کند.

این خط در تاجیکستان، قرغیزستان و ‌‌پاکستان تقریباً تکمیل شده و در افغانستان کار آن ۱۵ درصد انجام شده است.

معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزراء نیز پیش از این گفته بود که کار این پروژه آغاز خواهد شد.

به گفته بانک جهانی، کشورهای اشتراک کننده جهانی خواسته‌اند که با کمک مالی اولیه خود کار پروژه کاسا-۱۰۰۰۰ را در افغانستان از سر بگیرد.

براساس این علامیه، بانک‌ جهانی تصمیم گرفته است که کاسا-۱۰۰۰ را به کمک مالی انجمن توسعه بین‌المللی به گونی انحصاری از سر بگیرد و تمام پرداخت‌های ساخت‌وساز در این پروژه در خارج از افغانستان مدیریت شود.

به گفته‌ای بانک جهانی، از۱۱۰ میلیون دالر موجود در این پروژه، که در سال ۱۴۰۰ پس از تحول سیاسی بر افغانستان متوقف شده بود، اکنون استفاده خواهد شد.

این بانک‌ همچنین افزوده که انجمن توسعه بین‌المللی هیچ منبع جدیدی برای تکمیل این پروژه در افغانستان پیشنهاد یا پیش‌بینی نکرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که: «هر پروژه‌ی که در افغانستان تطبیق می‌شود امارت اسلامی افغانستان در جریان باشد و شرایطی که افغانستان دارد باید در نظر گرفته شود و ما آماده همکاری هستیم. امنیت در افغانستان وجود دارد و برای تطبیق پروژه تسهیلات وجود دارد و نظام هم در بخش‌های که لازم است همکاری دارد و مانع نخواهد بود.»

پروژه کاسا-۱۰۰۰ در ماه مارچ سال ۲۰۱۴ با تامین مالی انجمن توسعه بین‌المللی توسط هیأت مدیره بانک جهانی تصویب شد که نیروی برق صادراتی قرغیزستان و تاجیکستان را از طریق افغانستان به پاکستان منتقل کند. از طریق این پروژه ۱۰۰۰ مگاوات برق به پاکستان و ۳۰۰ مگاوات برق به افغانستان تامین می‌شود.

بانک جهانی گفته است که تکمیل این پروژه در افغانستان بسیار مهم است، زیرا افغانستان مرکز اتصال خط انتقال کاسا-۱۰۰۰ به کشوهای منطقه است.

برپایه سنجش این بانک، اگر این پروژه در افغانستان تکمیل نشود، خسارات اقتصادی و مالی قابل توجهی برای قرغیزستان، پاکستان و تاجیکستان به همراه خواهد داشت. بخشی از این خسارت یک میلیارد دالر برآورد شده است. با این حال، بانک جهانی گفته که پروژه کاسا-۱۰۰۰ در دو مرحله تکمیل خواهد شد و ‌انتظار می‌رود که کار ساخت آن تا سه سال طول بکشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل