رویداد های اخیر

خلیلزاد: افغانستان تحت حاکمیت طالبان به انزوا خواهد رفت

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۲, ۱۴۰۰)

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هشدار داده است که که اگر طالبان از راه نظامی قدرت را به دست بگیرد، از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نخواهد شد.

آقای خلیلزاد تاکید که با به قدرت رسیدن طالبان از راه زور، افغانستان به انزوا کشیده خواهد شد.

فرستاده ویژه امریکا در گفتگویی با شبکه صدای امریکا گفته است که امریکا برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز در افغانستان همچنان متعهد است.

آقای خلیلزاد در مورد این که آیا امریکا مسوولیت اخلاقی و سیاسی دارد تا افغانستان پس از خروج به سرنوست، دوران خروج شوروی پیشین از این کشور، دچار نشود، گفت: ” ما این نکته را در نظر داشتیم. آنچه در دهه ۹۰ (میلادی) اتفاق افتاد، نباید تکرار شود و اینکه ما با افغان‌ها کار بزرگی انجام دادیم، یک فداکاری بزرگ از طرف افغانها با حمایت ما برای بیرون کشیدن شوروی شد، و سپس ما افغانستان را رها کردیم، و یک جنگ وحشتناک رخ داد و چالش هایی را به ویژه در ۱۱ سپتامبر ایجاد کرد.”

آقای خلیلزاد افزوده است: “بنابراین، ما نمی خواهیم آن اشتباه را تکرار کنیم. ما در اصل با طالبان برای خروج توافق داریم. اما ما طالبان را به عنوان بخشی از یک استراتیژی، یعنی برنامه ای برای خروج ایمن نیروهای امریکایی تعامل کردیم.”

وی تاکید کرد که آغاز روند صلح نیز بخشی از این استراتیژی بود.

آقای خلیلزاد گفته است که توافقنامه امریکا و طالبان که در ماه فبروری سال گذشته در دوحه به امضا رسید، این فرصت را برای افغان ها فراهم کرد که روی میز کنار یکدیگر بنشینند، که این یک «یک تحول تاریخی» برای دستیابی به توافق بر روی فرمولی که حمایت گسترده در افغانستان و نیز حمایت بین المللی بود.

وی گفت: “متاسفانه ، دو طرف از آن فرصت به همان سرعتی که ما میخواهیم، همانطور که مردم افغانستان میخواهند، استفاده نکرده اند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل