رویداد های اخیر

خلیلزاد: امریکا طرفدار انزوای سیاسی افغانستان نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که واشنگتن طرفدار انزوای سیاسی و شکست  اقتصادی و امنیتی افغانستان نیست.

آقای خلیلزاد می‌گوید که ایالات متحده درحال چانه زنی با رهبران امارت اسلامی است تا موارد اجرا نشده‌ای توافقنامۀ دوحه را به اجرا بگذارند.

به گفته این دیپلومات امریکایی، واشنگتن حضور سیاسی در کابل نخواهد داشت مگر اینکه توافق نامه دوحه از سوی حکومت سرپرست افغانستان کاملاً به اجرا گذاشته شود.

زلمی خلیلزاد دراین مورد گفته است: «این به نفع ما نیست که افغانستان یک کشور منزوی و شکست خورده باشد؛ ما در حالی چانه زنی با طالبان (امارت اسلامی) هستیم زیرا موارد ازتوافقنامه دوحه هنوز از سوی طالبان عملی نشده است؛ لذا ما نمی‌توانیم دوباره به افغانستان برویم تا زمانی که طالبان موارد تمام نشده توافقات خود را به عملی نکنند».

با این حال، این دیپلومات پیشین امریکایی هم‌چنان می‌گوید که مشکلات در داشتن تعامل دیپلوماتیک با حکومت سرپرست هنوز باقی است و تاکنون راه حل برای آنها دریافت نشده است.

به گفته خلیلزاد، تمکین امارت اسلامی بر پیشنهادهای جامعه جهانی می‌تواند درموضع گیری جهانی تغییر ایجاد کند؛ اما او تاکید می‌کند که تا هنوز خوشبینی وجود ندارد. اما به گفته‌ای خلیلزاد درمیان رهبران امارت اسلامی یک مناظره بزرگ درخصوص همه مسایل وجود دارد.

زلمی خلیلزاد افزوده است: «زمانی که ما سفارت خود را درافغانستان بستیم به این فکر افتادیم که با طالبان چه باید کنیم، اکنون هم یک پرسش است، آنها را درآغوش بگیریم یا بر آنها فشار بیاوریم تا در مسیر درست که درآن به حقوق بشر و حقوق زنان احترام گذاشته شود و فراگیری وجود داشته باشد گام بردارند، فکر می‌کنم این مشکلات هنوز باقیست، ما راه حل برای آنها نیافته‌ایم».

امارت اسلامی به تعهداتی که در توافقنامه دوحه با ایالات متحد عهد کرده، متعهد می‌داند و تاکید می‌کند که تمام موارد این توافقنامه ازسوی آنان به اجرا گذاشته شده است و نیز امارت اسلامی تمام شرایط به کسب مشروعیت جهانی را با رعایت حقوق بشر، امنیت سرتاسری و کنترول بر تمام خاک افغانستان، به وجود آورده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در مورد گفته است: «امارت اسلامی از ابتدا باورمند به گفتگو و مذاکره بوده با تمام جناح‌ها به شمول امریکا; پس قضایای که ابعاد خارجی کشور را در بر می‌گیرد، ما حاضر به گفتگو با تمام طرف‌ها هستیم».

در همین حال، خلیلزاد می‌گوید که پیش بینی‌های از احتمال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در زمانی که امریکا هنوز درافغانستان حضور نظامی داشت وجود داشت، بنابراین امریکا بر اساس اطلاعات استخباراتی از وضعیت در منطقه تلاش کرد حضور نظامی خود را از افغانستان برچیند و برای رویارویی غیرمستقیم درتبانی با سایر شریکان این کشور درناتو و خارج ازاین پیمان دربرابر روسیه آمادگی بگیرد.

این درحالیست که اخیراً وزارت دفاع امریکا تایید کرد که شماری از طیاره‌های جنگی و تسلیحات پیشرفته نظامی را که از افغانستان خارج کرده بودند در اختیارنظامیان اوکراینی گذاشته‌اند ونیزمیلیاردها دالر پول که امریکا سالانه در ماموریت نظامی درافغانستان مصرف می‌کرد، اکنون دراختیار دولت اوکراین قرار می‌دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل