Connect with us

رویداد های اخیر

خواست پاکستان از کابل برای همکاری در تحقیق پرونده سلسله علی‌خیل

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۲۹, ۱۴۰۰)

پاکستان گفته است که منتظر شریک کردن اطلاعات از سوی حکومت افغانستان در مورد ربوده شدن سلسله علی‌خیل دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد است.

خانم علی خیل ۲۶ ساله روز جمعه هفته گذشته از سوی مهاجمان برای چند ساعت ربوده شد و مورد شکنجه نیز قرار گرفت که در پی آن کابل سفیر و دیپلومات های ارشد خود را تا روشن شدن نتایج بررسی اسلام آباد، به کابل فراخواند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته در یک نشست خبری گفت: “بررسی ها جریان دارد و ما منتظریم که آنان نظریات شان را با ما شریک کنند.”

آقای قریشی افزود که کابل نباید سفیر و دیپلومات های ارشد خود را از پاکستان بیرون می‌کرد.

پیش از این محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان با آقای قریشی، در مورد تحقیقات جاری روی پرونده ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد صحبت کرده بود.

وزارت خارجه دریک خبرنامه گفته است که آقای اتمر به همتای پاکستانی اش گوشزد کرده است که اظهار نظرهای غیرمسلکی و قضاوت‌های پیش‌از وقت، روابط دوجانبه و اعتبار تحقیقات جاری را که هنوز تکمیل نشده است، به‌شدت آسیب می‌زند.

وزیر خارجه افزوده است که افغانستان آماده است در پیشبرد تحقیقات الی بازداشت و محاکمه عاملان این رویداد و تأمین امنیت مطمین نمایند‌گی‌های سیاسی و دیپلومات‌های افغانستان در آن کشور، با حکومت پاکستان همکاری کند.

در خبرنامه همچنان آمده است که:” در همین راستا قرار است هیاتی به پاکستان نیز سفر نماید که در روشنی بررسی‌ها و دریافت‌های این هیات، اقدامات بعدی در مورد برگشت سفیر و دیپلومات‌های افغانستان اتخاذ خواهند شد.”

درهمین حال، شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان گفته است که پرونده بانو سلسله علی‌خیل همچون فرزند خودمان با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی افزوده است که طبق هدایت مستقیم نخست‌وزیر پاکستان، تحقیقات در این مورد به زودی تکمیل و در روشنی آن اجراآت صورت خواهد گرفت.

همچنان آقای قریشی از اقدامات کشورش برای تاامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و دیپلومات‌های افغانستان به وزیر خارجه افغانستان اطمینان داده است.

رویداد های اخیر

دیدار و گفتگوی معاون ملل متحد با حامد کرزی و عبدالله عبدالله در باره نشست دوحه

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور و عبدالله عبدالله با روزماری دی‌کارلو، معاون سرمنشی ‎سازمان ملل متحد در امور سیاسی در رابطه با نشست سوم دوحه گفتگو کردند.

در اعلامیه‌ای دفتر آقای کرزی آمده است که آنان در این دیدار بر کمک و حمایت از مردم ‎افغانستان، تاکید کرده و گفته‌اند که آموزش در افغانستان را ضروری دانسته و برای دستیابی به صلح بر تفاهم ملی تاکید کرده‌اند.

معاون سرمنشی ‎سازمان ملل متحد در امور سیاسی که در سفری به کابل آمده است نیز با شماری از مقام‌‎های امارت اسلامی دیدار و گفتگو داشته است.  

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی: در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

امارت اسلامی افغانستان در اعلامیه‌ای امروز (دوشنبه، ۳۱ثور) گفته است که، با تأسف فراوان آگاهی یافتیم که در حادثه سانحه چرخبال، رئیس جمهور، ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه داکتر حسین امیر عبداللهیان، امام جمعه تبریز حجة الاسلام آل هاشم، و هیات همراه شان جان‌های شانرا از دست دادند.

در اعلامیه آمده است که امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان‌ها بخاطر این رویداد المناک عمیقاً غمگین و متاثر می‌باشند.

اعلامیه  افزوده است که: «ما با جمهوری اسلامی ایران و مردم آن کشور در این غم خود را شریک می دانیم و مراتب تسلیت خویش را به تمام خانواده‌های قربانیان، ملت و حکومت ایران تقدیم می‌نمائیم.

در اعلامیه همچنان آمده است که: «در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم و به تمام قربانیان این رویداد، مغفرت و به خانواده‌های شان استدعا صبر می نماییم.

چرخبال حامل رئیس جمهور ایران روز یک‌شنبه در راه برگشت از ولایت آذرباییجان به تبریز دچار سانحه هوایی شد و بدنه چرخبال تا هنوز هم در میان جنگل‌های انبوه منطقه است.

بر مبنای قانون اساسی ایران، معاون رئیس جمهور به صورت فوری مسوولیت‌های امور را به عهده گرفته و زمینه برگزاری انتخابات را فراهم می‌کند.

انتخابات بایستی در مدت پنجاه روز برگزار شود تا مردم رئیس جمهور جدید را برگزینند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سازمان ملل: سیلاب‌های اخیر در افغانستان جان ۵۴۰ تن را گرفته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

سازمان ملل متحد می‌گوید که از اثر سیلاب‌های اخیر در افغانستان ۵۴۰ تن جان باخته‌اند. اداره بررسی کننده تاثیرات بحران آب و هوا در کشور‌های در حال توسعه گفته است که در نتیجه این سیلاب‌ها سه هزار خانه نیز به‌گونه کامل تخریب شده‌اند.

ماریا لوپس، نماینده اداره بررسی تاثیرات بحران آب و هوا در سازمان ملل در یک مصاحبه گفته است: «هفته گذشته ما شاهد سیلاب خطرناکی در سراسر جهان بودیم، برای بسیاری از مردم خسارات مالی و جانی وارد کرده است. در افغانستان هم از اثر سیلاب‌ها ۵۴۰ تن جان باخته و سه هزار خانه به گونه کلی تخریب شده‌اند.»

در همین حال، هیأتی از معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرا به ولایت غور سفر کرده و مسوولان محلی گفته‌اند که کمک‌های اضطراری مشمول مواد غذایی، دوا و سرپناه‌های مؤقت برای آسیب‌دیدگان رسانیده شده است.

سخنگوی والی غور گفته که آمار قربانیان در نتیجه سیلاب‌ها در این ولایت به ۵۵ تن رسیده است. به گفته‌ عبدالواحد حماس، سه هزار خانه مسکونی در این ولایت کاملاً ویران شده و هزاران خانه دیگر به گونه قسمی تخریب شده‌اند.

آسیب‌دیده در غور گفته است: «ما از امارت اسلامی ‌خواهش می‌کنیم که به داد مردم برسد. هیچ ما همدردی از امارت ندیدیم، هیچکس نیامده که حداقل یک همدردی کوچک همرای ما نشان بدهد.»

یکی دیگر از آسیب‌دیدگان گفت: «من تقریباً سی لک سرمایه داشتم؛ کلاً تخریب شده است. از دولت تقاضا داریم که با ما کمک کند.»

تلفات و خسارات ناشی از سیل در افغانستان با همدردی‌های جهانی نیز روبه‌رو شده است. وزارت خارجه امارت اسلامی گفته که در نتیجه سرازیرشدن سیلاب‌ها، صدها تن جان باخته، هزاران خانه تخریب شده و این سیل منجر به فاجعه بشری شده است.

وزارت خارجه از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که با مردم افغانستان ابرازهمدردی و برای سیلاب‌زدگان کمک کرده‌اند، ابراز قدردانی می‌کند.

قابل ذکر است، سیلاب‌های اخیر در کشور به ویژه در بغلان نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری افغانستان در برابر تغییرات اقلیمی بیشتر است و این کشور به کمک‌های طولانی مدت جامعه جهانی نیاز دارد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!