اخبار ساحوی

دختران هراتی آثار هنری شان را به نمایش گذاشتند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۲, ۱۴۰۱)

گروهی از دختران جوان در هرات روز دوشنبه (۱۱میزان) آثار هنری شان را در یک نمایشگاه به دید عموم گذاشتند، این دختران هنرمند بیش از صد اثر نقاشی و خطاطی شان را به هدف گرامی داشت از روز معلم به نمایش گذاشتند.

این دختران می‌گویند هیچ مانعی در برابر کارهای هنری شان نیست، اما امیدوار اند که بتوانند اثرهای هنری شان را در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی به نمایش بگذارند. با این حال ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات هم اطمینان میدهد که هیچ مانع فرا راه هنرمندان نیست، بلکه این اداره تلاش دارد تا زمینه را برای اشتراک این هنرمندان در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی فراهم بسازد.

اثرهای نقاشی و خطاطی که هرکدام نمایانگر توانایی و نقش آفرینی این دختران جوان است، گروه پانزده نفری دختران هرات حدود ۱۰۵ اثرنقاشی سبک مدرن و خطوط را به دید عموم گذاشتند، هدف آنها برجسته ساختن جایگاه هنر نقاشی و نشان دادن توانایی دختران هنرجو می باشد.

الناز فروتن هنرجو می‌گوید: «نمایشگاه را به مناسبت روز معلم راه اندازی کردیم، بخاطر اینکه اگر مکتب‌ها بسته است، با آنهم ما به فکر معلمان خود و تحصیل هستیم و این یک پیام برای دولت ما است که تحت هر شرایط ما دختران افغان به هنر خود ادامه میدهیم.»

عبدالکریم ارباب زاده استاد نقاشی می‌گوید: «هدف از برگزاری این بوده که ما بتوانیم بیشتر راه گشایی در قسمت هنر باشیم تا اینکه فراموش نشود، ما توانیستم تابلوهای که با خطاطی و ترکیب از نقاشی مدرن و کارهای جدیدی در سطح هرات باشد توسط این بانوان برگزار کنیم.»

این دختران هنرجو آثار هنری شان را با روش جدید خلق کرده اند که هر کدام از آنها پیام مشخص را می‌رساند.

ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات می‌گوید از هنرمندان و کارهای هنری شان استقبال می‌کند و تلاش دارند تا هنر با قدامت هرات را در بیرون از مرزهای کشور نیز به جهانیان نشان دهند.

نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات می‌گوید: «هنرنقاشی، خطاطی و زیبانگاری از هنرهای ارزشمند که با پش منظر تاریخی در هرات باستان است که وظیفه حکومت امارت اسلامی افغانستان می‌باشد تا به این هنر رسیدگی لازم را بکند.»

این دختران جوان انتظار دارند که فضای کار و تحصیل بهتر از گذشته برای شان آماده شود تا بتوانند به خلق آثار هنری شان ادامه دهند. آنها همچنان تاکید می‌کنند که دختران و پسران در قسمت ادامه تعلیم و تحصیل خود مصمم باشند. آنگونه که در این نمایشگاه نیز نقش این دختران در خلق این آثار پُر رنگ دیده می‌شود.

کوثرعمر هنرجو می‌گوید: «با اینکه بعضی از محدودیت‌ها را ما داریم، اما هنر ما همانند گذشته پیش می‌رود، ما هیچگاه توقف نمی‌کنیم، بلکه همانند گذشته کار می‌کنیم و اثرهای هنری را خلق می‌کنیم.»

صاعقه جمشیدی هنرجو می‌گوید: «اثرهای از هنرهای اسلامی را ما امروز برگزار کردیم که تمام این آثار ما خطوط و نقاشی مدرن است، تمام هنرجوها خانم‌ها می باشند بخاطر اینکه بتوانیم برای دخترخانم‌ها انگیزه بدهیم و بتوانند در شرایط کنونی اینگونه دستآوردها داشته باشند.»

همواره نمایشگاه‌های مختلفی هنری در هرات طی ماه‌های اخیر برگزار شده است، اما هنرمندان انتظار دارند تا به هدف معرفی هنر با ارزش هرات به کشورهای بیرونی، بتوانند در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند، بناء آنها از حکومت می‌خواهند که زمینه اشتراک هنرمندان در برنامه های جهانی را فراهم سازد.

Trending

خروج از نسخه موبایل