Connect with us

رویداد های اخیر

دیدار خلیلزاد با طالبان در مورد روند صلح افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با ملا برادر معاون گروه طالبان در دوحه دیدار و در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کرده است.

محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته است که در این دیدار دو طرف در مورد اهمیت توافق دوحه گفتگو کرده اند.

آقای نعیم در توییتی گفته است که در این نشست در مورد رهایی زندانیان باقی مانده طالبان، حذف نام های اعضای این گروه به شمول رهبر طالبان از فهرست سیاه و پیشرفت در مذاکرات میان افغانان گفتگو شده است.

این در حالی است که روز گذشته اولین نشست رهبری شورای عالی مصالحه ملی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد که با استقبال گرم داخلی و خارجی مواجه شد.

ساعاتی پس از برگزاری این نشست امریکا در بیانیه ای گفت که رهبران افغانستان از همه اقشار سیاسی برای تصمیم گیری و بسیج حمایت از صلح عادلانه و پایدار متحد شده اند.

در بیانیه آمده است: “همه طرف‌ها باید دور هم جمع شوند و راهی برای صلح ترسیم کنند.”

بر اساس بیانیه: “شورای عالی و کمیته رهبری آن به عنوان یک نهاد معتبر در زمینه صلح، در مورد توافق در مورد نقشه راه سیاسی، تقسیم قدرت و آتش بس دایمی برای پایان دادن جنگ طولانی به مشاوره و راهنمایی به تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی با طالبان ارایه می دهد.”

رویداد های اخیر

پوتین: ایجاد روابط با امارت اسلامی ضروری است

Published

on

(Last Updated On: )

رییس جمهور روسیه روز گذشته (سه‌شنبه، ۸جوزا) در یک نشست خبری در تاشکند گفته است که ایجاد روابط با حکومت کنونی افغانستان ضروری است. ولادیمیر پوتین می‌افزاید که امارت اسلامی اکنون کنترول افغانستان و اراضی آن را در اختیار دارد، بنابر این تنظیم روابط متناسب با آنان نیاز است.

رییس‌جمهور روسیه در ادامه گفته است که امارت اسلامی قدرت فعلی در افغانستان هستند و به رغم مشکلات موجود در افغانستان، روسیه باید با واقعیت پیش برود و روابط را بر این اساس بسازد. پوتین تاکید کرده که با شرکای منطقه‌ای از جمله کشورهای آسیای میانه، در باره روابط با امارت اسلامی رایزنی و هماهنگی خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه می‌گوید که: «ایجاد روابط با طالبان (امارت اسلامی) ضروری است، زیرا آنان افغانستان را اداره می‌کنند. باید با توجه به این واقعیت عمل کنیم و روابط خود را متناسب با آن تنظیم کنیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که پیشنهاد حذف نام حاکمان کنونی  از فهرست سازمان‌های ممنوعه در روسیه با رییس‌جمهور آن کشور در میان گذاشته شده است.

از سوی دیگر شورای امنیت ملی قصر سفید در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه روسیه می‌گوید که خارج ساختن حاکمان کنونی افغانستان از فهرست سیاه، کار نادرست است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفته است که: «من فکر می‌کنم این پیام وحشتناکی دارد، طالبان (امارت اسلامی) به هیچ ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده اند، ما در موقعیتی نیستیم و نخواهیم بود که طالبان (امارت اسلامی) را به عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت بشناسیم و روسیه نیز این کار را انجام دهد. من نمی‌خواهم وارد فرضیات شوم، اما این یک اقدام نادرست است.»

درهیمن حال، وزارت امور خارجه از سخنان رییس جمهور و مقام‌های دیگر روسیه استقبال کرده است.

امارت اسلامی می‌گوید که افغانستان حاکمیت و نظام واحد دارد و در صدد تعامل و روابط نیک با همه کشورهای منطقه و جهان است.

روابط میان کابل و مسکو در حالی گسترش می‌یابد که پیش از این ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه برای افغانستان نیز گفته بود که امکان به رسمیت‌شناختن حکومت کنونی افغانستان از سوی روسیه، بسیار محتمل‌تر از هر زمان دیگر است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

راه‌اندازی بحث عملی وزارت خارجه در باره نشست آینده دوحه و چگونگی تعامل امارت اسلامی با جامعه جهانی

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت امور خارجه روز چهارشنبه (۹جوزا) گفته است که، مرکز مطالعات استراتیژیک این وزارت در مورد نشست آینده دوحه و چگونگی تعامل امارت اسلامی با جامعه جهانی، بحث علمی برگزار کرده است.

به گفته این وزارت، در این بحث محمد ذاکر جلالی، رییس بخش سوم سیاسی وزارت خارجه، کارمندان اداره‌های مختلف و دیپلومات‌ها نیز حضور داشتند.

آقای جلالی در این بحث گفته است، در مقایسه با نشست‌های اول و دوم، در نشست سوم دوحه، در تعامل برگزارکننده‌گان و میزبانان این نشست‌ها، تغییر مثبت مشاهده می‌شود.

آقای جلالی افزوده، امارت اسلامی خواهان تعامل مثبت با جامعه جهانی است؛ اما این تعامل را به قیمت استقلال سیاسی، ارزش‌های دینی و ملی و حیثیت نظام و وطن نمی‌خواهد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت معادن و پترولیم از فروش ۶۰ هزار تُن نفت خام قشقری به ارزش ۳۳ میلیون دالر خبر داد

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت معادن و پترولیم اعلام کرده است که ۶۰ هزار تُن نفت خام قشقری را به ارزش حدود ۳۳ میلیون دالر به‌فروش رسانده است.

در مراسم داوطلبی برای این مقدار نفت که امروز (سه شنبه، ۸ جوزا) برگزار شد، از میان ۱۸ شرکت اشتراک کننده یک شرکت برنده اعلام شد.

در این مراسم، سرپرست وزارت معادن وپترولیم گفت که اگر شرکت قراردادی در استخراج نفت قشقری بهتر عمل کند سه هزار تُن نفت در روز استخراج خواهد شد.

شهاب الدین دلاور هم‌چنان از علاقه‌مندی برخی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه نفتی کشور خبر داد.

او گفت: «بیایید بخیر کار کنیم و تیل را استخراج کنیم. خداوند امنیت، نظام اسلامی و شفافیت را آورده است. با کسی حتی بر سر یک افغانی هم تساهل نمی‌شود.»

از سوی دیگر، مسوولان شرکت برنده می‌گویند نفت خریداری شده را در داخل کشور تصفیه خواهند کرد.

به گفته‌ آنان در تصفیه این مقدار نفت برای برخی‌ها زمینه کار نیز فراهم خواهد شد.

غفور احمد جاوید، سخنگوی شرکت برنده می‌گوید: «این پروسه بسیار شفاف بود. به هر کس استعلام داده شد و یک تن از ژورنالیست‌ها کاغذها را از صندوق بیرون کرد و ما با نرخ منفی ۸.۷۰ برنده شدیم.»

در حال حاضر، از ۲۴ حلقه چاه نفتی در قشقری، بیش از یک‌هزار تُن نفت استخراج می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!