رویداد های اخیر

سازمان ملل: افغانستان جزء ۷ کشوری است که با فقر و گرسنگی حاد روبه‌رو است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۲)

سازمان غذا و زراعت ملل متحد در گزارش جهانی بحران غذایی‌اش گفته است که افغانستان از جمله هفت کشوری است که شهروندان آن با فقر و گرسنگی حاد روبه‌رو استند.

بربنیاد این گزارش، ۵۷ درصد از گرسنه‌گان در سومالیا بودند، در حالی‌که چنین شرایط شدید در افغانستان، بورکینافاسو، هائیتی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن نیز رخ داده است.

در گزارش این سازمان آمده است که برای چهارمین سال پی‌درپی تعداد افرادی که دچار نا امنی حاد اند نیاز به کمک فوری غذایی، تغذیه و معیشت داشتند، افزایش یافته است.

براساس یافته‌های این سازمان حدود ۲۵۸ میلیون تن در ۵۸ کشور و منطقه در سال ۲۰۲۲ با ناامنی غذایی حاد سطوح فاز سه تا پنج مواجه بودند.

سازمان ملل و اتحادیه اورپا مشترکا گزارش درمورد مصوونیت غذایی جهان منتشرکرده است براساس این گزارش درسراسر جهان درسال ۲۰۲۲ میلادی ۲۵۸ میلیون تن به دلیل تغییرات اقلیم، اثرات گسترده همه‌ گیری ویروس کرونا و جنگ در اوکراین ۵۷ درصد مردم دنیا از جمله افغنستان را تشکیل میدهد با کمبود مواد غذایی شدید رو به رو اند.

در بخشی ازگزارش مشترک ملل متحد و اتحادیه اورپا آمده است که:«۵۷درصد از گرسنگان در سومالیا بودند، در حالی‌که چنین شرایط شدید در افغانستان، بورکینافاسو، هائیتی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن نیز رخ داد. برای چهارمین سال پی‌درپی تعداد افرادی که دچار ناامنی حاد غذایی اند نیاز به کمک فوری غذایی، تغذیه و معیشت داشتند، افزایش یافته است. براساس یافته‌های سازمان غذا و ملل متحد، حدود ۲۵۸ میلیون تن در ۵۸ کشور و منطقه در سال ۲۰۲۲ با ناامنی غذایی حاد مواجه بودند، در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۲۱ در ۵۳ کشور و منطقه، ۱۹۳ میلیون تن بوده است.»

همزمان با این برخی از نهادها کمک‌رسان می‌گویند گرسنگی حاد در افغانستان باعث بحران بشری خواهد شد.

یان اگلند، رییس شورای پناهنده گان ناروی می‌گوید که:«ما واقعا توقع فاجعه بحران بشری بالا را در افغانستان، سودان، یمن و سومالیا را نداشتیم، حالال ببینید سودان که قبلآ هم به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشت و اکنون پس از جنگ‌های نظامی حدود ۱۵ تا ۱۶میلیون تن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

در همین برخی از باشنده‌گان کشورمی‌گویند؛ نبود زمینه کار گسترش دامنه فقر و اقتصاد ضعیف سبب شده برخی‌ها از سه وعده غذایی به یک وعده غذایی هم دسترسی نداشته باشند.

برخی از آگاهان اقتصادی می‌گویند؛ هرچند کمک‌های بشردوستانه میتواند مشکلات اقتصادی کوتاه مدت را از بین ببرد، اما برای از بین بردن مشکلات اثتصادی درازمدت نیاز است تا پروژه‌های اقتصادی و انکشافی از سوی جامعه جهانی در کشور آغاز شود.

براساس آمار سازمان ملل متحد در حال حاضر ۲۸ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند و از این میان حدود هفده میلیون تن با گرسنگی حاد روبه رو اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل