Connect with us

رویداد های اخیر

سفیر روسیه از امیرخان متقی دعوت کرد تا در نشست بعدی «فارمت مسکو» اشتراک کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۲۵, ۱۴۰۲)

روسیه از سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان دعوت کرده است تا در نشست بعدی «فارمت مسکو» در مورد افغانستان اشتراک کند.

وزارت خارجه می‌گوید که دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل در دیداری که روز گذشته (شنبه ۲۴سرطان) با امیرخان متقی داشت به گونه رسمی از او دعوت کرد تا در نشست «فارمت مسکو» که در باره افغانستان در آینده نزدیک در آن کشور برگزار می‌شود شرکت نماید.

امیرخان متقی در دیدار با سفیر روسیه نقش نشست‌های فارمت مسکو را در زمینه نزدیکی روابط و ایجاد فضای هماهنگی در منطقه مهم خوانده و ابراز امیدواری کرده است که کابل و مسکو بتوانند از این نشست در چارچوب روابط دیپلوماتیک به خوبی استفاده کنند.

دعوت سرپرست وزارت خارجه به نشست فارمت مسکو در حالی صورت گرفته است که تا کنون تاریخ دقیق برگزاری این نشست روشن نیست. در نشست قبلی فارمت مسکو در مورد افغانستان در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی روسیه از نمایندگان امارت اسلامی به دلیل عدم ایجاد حکومت دعوت نکرد. در آن نشست منطقه‌ای نمایندگانی از ده کشور منطقه از جمله ایران و پاکستان در آن شرکت کردند.

تاکنون چهار نشست منطقه‌ای تحت این عنوان در مسکو برگزار شده است. روسیه اولین دور این نشست‌های مشورتی را در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان یک مکانیزم شش جانبه شامل روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و افغانستان برای بحث در مورد مشکلات افغانستان آغاز کرد. این اجلاس سپس شامل نمایندگانی از ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان نیز شد.

رویداد های اخیر

دیدار و گفتگو معاون ملل متحد با حامد کرزی و عبدالله عبدالله در باره نشست دوحه

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور و عبدالله عبدالله با روزماری دی‌کارلو، معاون سرمنشی ‎سازمان ملل متحد در امور سیاسی در رابطه با نشست سوم دوحه گفتگو کردند.

در اعلامیه‌ای دفتر آقای کرزی آمده است که آنان در این دیدار بر کمک و حمایت از مردم ‎افغانستان، تاکید کرده و گفته‌اند که آموزش در افغانستان را ضروری دانسته و برای دستیابی به صلح بر تفاهم ملی تاکید کرده‌اند.

معاون سرمنشی ‎سازمان ملل متحد در امور سیاسی که در سفری به کابل آمده است نیز با شماری از مقام‌‎های امارت اسلامی دیدار و گفتگو داشته است.  

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی: در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

امارت اسلامی افغانستان در اعلامیه‌ای امروز (دوشنبه، ۳۱ثور) گفته است که، با تأسف فراوان آگاهی یافتیم که در حادثه سانحه چرخبال، رئیس جمهور، ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه داکتر حسین امیر عبداللهیان، امام جمعه تبریز حجة الاسلام آل هاشم، و هیات همراه شان جان‌های شانرا از دست دادند.

در اعلامیه آمده است که امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان‌ها بخاطر این رویداد المناک عمیقاً غمگین و متاثر می‌باشند.

اعلامیه  افزوده است که: «ما با جمهوری اسلامی ایران و مردم آن کشور در این غم خود را شریک می دانیم و مراتب تسلیت خویش را به تمام خانواده‌های قربانیان، ملت و حکومت ایران تقدیم می‌نمائیم.

در اعلامیه همچنان آمده است که: «در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم و به تمام قربانیان این رویداد، مغفرت و به خانواده‌های شان استدعا صبر می نماییم.

چرخبال حامل رئیس جمهور ایران روز یک‌شنبه در راه برگشت از ولایت آذرباییجان به تبریز دچار سانحه هوایی شد و بدنه چرخبال تا هنوز هم در میان جنگل‌های انبوه منطقه است.

بر مبنای قانون اساسی ایران، معاون رئیس جمهور به صورت فوری مسوولیت‌های امور را به عهده گرفته و زمینه برگزاری انتخابات را فراهم می‌کند.

انتخابات بایستی در مدت پنجاه روز برگزار شود تا مردم رئیس جمهور جدید را برگزینند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سازمان ملل: سیلاب‌های اخیر در افغانستان جان ۵۴۰ تن را گرفته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

سازمان ملل متحد می‌گوید که از اثر سیلاب‌های اخیر در افغانستان ۵۴۰ تن جان باخته‌اند. اداره بررسی کننده تاثیرات بحران آب و هوا در کشور‌های در حال توسعه گفته است که در نتیجه این سیلاب‌ها سه هزار خانه نیز به‌گونه کامل تخریب شده‌اند.

ماریا لوپس، نماینده اداره بررسی تاثیرات بحران آب و هوا در سازمان ملل در یک مصاحبه گفته است: «هفته گذشته ما شاهد سیلاب خطرناکی در سراسر جهان بودیم، برای بسیاری از مردم خسارات مالی و جانی وارد کرده است. در افغانستان هم از اثر سیلاب‌ها ۵۴۰ تن جان باخته و سه هزار خانه به گونه کلی تخریب شده‌اند.»

در همین حال، هیأتی از معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرا به ولایت غور سفر کرده و مسوولان محلی گفته‌اند که کمک‌های اضطراری مشمول مواد غذایی، دوا و سرپناه‌های مؤقت برای آسیب‌دیدگان رسانیده شده است.

سخنگوی والی غور گفته که آمار قربانیان در نتیجه سیلاب‌ها در این ولایت به ۵۵ تن رسیده است. به گفته‌ عبدالواحد حماس، سه هزار خانه مسکونی در این ولایت کاملاً ویران شده و هزاران خانه دیگر به گونه قسمی تخریب شده‌اند.

آسیب‌دیده در غور گفته است: «ما از امارت اسلامی ‌خواهش می‌کنیم که به داد مردم برسد. هیچ ما همدردی از امارت ندیدیم، هیچکس نیامده که حداقل یک همدردی کوچک همرای ما نشان بدهد.»

یکی دیگر از آسیب‌دیدگان گفت: «من تقریباً سی لک سرمایه داشتم؛ کلاً تخریب شده است. از دولت تقاضا داریم که با ما کمک کند.»

تلفات و خسارات ناشی از سیل در افغانستان با همدردی‌های جهانی نیز روبه‌رو شده است. وزارت خارجه امارت اسلامی گفته که در نتیجه سرازیرشدن سیلاب‌ها، صدها تن جان باخته، هزاران خانه تخریب شده و این سیل منجر به فاجعه بشری شده است.

وزارت خارجه از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که با مردم افغانستان ابرازهمدردی و برای سیلاب‌زدگان کمک کرده‌اند، ابراز قدردانی می‌کند.

قابل ذکر است، سیلاب‌های اخیر در کشور به ویژه در بغلان نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری افغانستان در برابر تغییرات اقلیمی بیشتر است و این کشور به کمک‌های طولانی مدت جامعه جهانی نیاز دارد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!