رویداد های اخیر

سفیر روسیه از امیرخان متقی دعوت کرد تا در نشست بعدی «فارمت مسکو» اشتراک کند

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۵, ۱۴۰۲)

روسیه از سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان دعوت کرده است تا در نشست بعدی «فارمت مسکو» در مورد افغانستان اشتراک کند.

وزارت خارجه می‌گوید که دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل در دیداری که روز گذشته (شنبه ۲۴سرطان) با امیرخان متقی داشت به گونه رسمی از او دعوت کرد تا در نشست «فارمت مسکو» که در باره افغانستان در آینده نزدیک در آن کشور برگزار می‌شود شرکت نماید.

امیرخان متقی در دیدار با سفیر روسیه نقش نشست‌های فارمت مسکو را در زمینه نزدیکی روابط و ایجاد فضای هماهنگی در منطقه مهم خوانده و ابراز امیدواری کرده است که کابل و مسکو بتوانند از این نشست در چارچوب روابط دیپلوماتیک به خوبی استفاده کنند.

دعوت سرپرست وزارت خارجه به نشست فارمت مسکو در حالی صورت گرفته است که تا کنون تاریخ دقیق برگزاری این نشست روشن نیست. در نشست قبلی فارمت مسکو در مورد افغانستان در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی روسیه از نمایندگان امارت اسلامی به دلیل عدم ایجاد حکومت دعوت نکرد. در آن نشست منطقه‌ای نمایندگانی از ده کشور منطقه از جمله ایران و پاکستان در آن شرکت کردند.

تاکنون چهار نشست منطقه‌ای تحت این عنوان در مسکو برگزار شده است. روسیه اولین دور این نشست‌های مشورتی را در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان یک مکانیزم شش جانبه شامل روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و افغانستان برای بحث در مورد مشکلات افغانستان آغاز کرد. این اجلاس سپس شامل نمایندگانی از ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان نیز شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل