Connect with us

تجارت

صادرات به ارزش نزدیک به ۱۵۰ میلیون دالر در ماه جدی سال ۱۴۰۲

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

اداره ملی احصائیه و معلومات امروز (دوشنبه، ۲۳دلو) ارقام مربوط به صادرات و واردات کشور را در ماه جدی سال روان جمع‌آوری و تحلیل نموده است که مجموع ارزش صادرات کشور در این ماه به ۱۴۹,۹ میلیون دالر و ارزش واردات به ۷۸۵,۴ میلیون دالر می‌رسد.

این در حالیست که مجموع ارزش صادرات کشور در ماه جدی سال گذشته به ۱۴۸,۷ میلیون دالر می‌رسید؛ تحلیل ارقام افزایش ۱,۲ میلیون دالری را در صادرات کشور طی ماه جدی سال ۱۴۰۲ نسبت به همین ماه در سال گذشته نشان می‌دهد.

از سوی هم مجموع ارزش واردات کشور در ماه جدی سال ۱۴۰۱ به ۶۸۶,۷ میلیون دالر می‌رسید که در سال روان در ارزش واردات ۹۸,۷ میلیون دالر افزایش آمده است.

ارقام اداره ملی احصائیه نشان می‌دهد که بیش‌ترین صادرات در ماه جدی سال روان و سال گذشته به پاکستان، هندوستان و امارات متحده عربی بوده است.

هم‌چنان بیش‌ترین واردات در ماه جدی سال ۱۴۰۱ از کشورهای پاکستان، چین و ایران و در ماه جدی سال روان از کشورهای ایران، چین و پاکستان بوده است.

صادرات شامل صادرات و صادرات مجدد بوده و واردات شامل واردات محصولی و غیر محصولی می‌باشد.

تجارت

نخستین لاری‌های تجارتی افغانستان با اسناد موقت وارد پاکستان شدند

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که بر اساس موافقت نامه جدید میان کابل و اسلام آباد، موترهای باربری افغانستان با اسناد موقت وارد پاکستان شده و رانندگان افغان برای تردد نیاز به پاسپورت و ویزه ندارند.

اسناد ورود موقت از سوی سفارت پاکستان در کابل به رانندگان افغان صادر شده است.

عبدالسلام آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید: «با مقامات پاکستانی برای گسترش تجارت و صادرات بین افغانستان و پاکستان به توافق رسیده ایم که تا پایان سال جاری میلادی، رانندگان دو طرف بدون ویزه انتقالات تجارتی را انجام دهند.»

اسناد مشابهی هم به رانندگان پاکستانی از سوی افغانستان صادر می‌شود.

بر بنیاد این اسناد، موترهای باربری دو کشور اکنون می‌توانند به هر شهری در پاکستان و افغانستان بروند.

نقیب‌الله صافی، رئیس اجرایی اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان می‌گوید: «یک محموله از کالاهای تجارتی افغانستان بر اساس توافقنامه جدید وارد پاکستان شد. امیدواریم تجارت و ترانزیت بین دو کشور در سال جاری بدون مشکل انجام شود.»

بر اساس گزارش‌ها ، حدود ۶ هزار موتر باربری ثبت‌شده افغانستان و ۹ هزار موتر ثبت‌شده پاکستان، مصروف انتقال کالاهای تجارتی و ترانزیتی به دو کشور هستند.

Continue Reading

تجارت

د افغانستان بانک: با صرافان بدون جواز معاملات حواله و مبادله خود را انجام ندهید

Published

on

(Last Updated On: )

د بانک افغانستان از شهروندان خواسته است که از انجام مبادلات ارزی با صرافی هایی که بدون مجوز اند، خودداری کنند.

 این بانک همچنین به افرادی که بدون مجوز به عنوان صراف فعالیت می‌کنند هشدار داده است که دراسرع وقت، از فعالیت غیرقانونی خودداری کنند.

در اعلامیه این بانک آمده است که: «درصورت عدم اجرای این تصمیم با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.»

Continue Reading

تجارت

کسبه‌کارانی که سالانه تا دو میلیون افغانی فروشات دارند مالیات‌ شان معاف شد

Published

on

(Last Updated On: )

معاون اداری ریاست‌الوزرا می‌گوید که براساس دستور رهبری امارت اسلامی، تمامی اصناف و کسبه‌کاران کشور که فروشات سالانه آن‌ها به دو میلیون افغانی می‌رسد از مالیات معاف شده‌اند.

عبدالسلام حنفی طی نشستی در کابل گفته است که امارت اسلامی متعهد به ایجاد تسهیلات بیشتر و خوب‌تر برای ملت و سکتور خصوصی است.

آقای حنفی در این مورد گفته است: «کسانی که بیشتر از دو میلیون فروشات داشته باشند تابع صفر اعشاریه سه فیصد مالیه هستند. تا دو میلیون معاف است. همه‌ دوکانداران و اصنافی که تا دو میلیون افغانی سالانه فروشات دارند، مطلق از مالیه معاف هستند.»

در همین حال، سرپرست وزارت مالیه در این نشست افزوده که حکم تخفیف و لغو مالیات بر کسبه‌کاران از ابتدای سال جاری لازم‌ الاجرا است.

به گفته محمد ناصر آخند، تطبیق حکم معافیت مالیاتی اثرات مثبت بر فعالیت‌های عمومی سکتور خصوصی در کشور خواهد داشت. 

نورالدین عزیزی،  سرپرست وزارت صنعت وتجارت نیز گفته است: «از امیرالمؤمنین واقعاً تشکری می‌کنیم که همیشه همرای ملت، همرای سکتور خصوصی شانه به شانه بازو داده و سکتور خصوصی را حمایت کرده است.»

از سویی هم، شماری دیگر از اعضای کابینه که همچنان در این نشست حضور داشتند، گفتند که معافیت مالیات در حالی اجرا می‌شود که تمامی بودجه کشور از عواید داخلی تأمین می‌شود.

دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد تصریح کرد: «امارت اسلامی که به مردم خود، به تاجران خود، به اصناف خود مالیات را کم می‌کند یا معاف می‌کند، این نهایت مهربانی حکومت به ملت است.»

مقام‌های وزارت مالیه همچنان بیان کرده‌اند که ۲۰۶ نوع صنف در کل کشور فعالیت دارند. مسوولان این وزارت از اصناف کشور می‌خواهند که در صورت ایجاد هرگونه مشکل از سوی ماموران وزارت مالیه در خصوص مالیات، این وزارت را در جریان بگذارند تا به مشکلات رسیدگی به موقع شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!