اخبار ساحوی

طرح رخصتی روز شنبه به خاطر مطابقت رخصتی های افغانستان با کشورهای منطقه ارائه شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اگر رخصتی روز شنبه در کشور عملی شود ، افغانستان در جریان یک سال بیش از پنجاه روز ، روابط

بیشتربا کشور های جهان را بدست میاورد .

 

به تازه گی شورای وزیران طرح پیشنهادی وزارت کار و امور اجتماعی را برای عملی شدن این موضوع که رخصتی روز پنجشنبه به شنبه را تائید کرده است.

کابینه دولت  طرح پیشنهادی وزارت کار و امور اجتماعی را مبنی بر تعیین روزهای جمعه و شنبه به عنوان رخصتی عمومی تایید کرده و قرار است که روز شنبه جایگزین روز پنج شنبه گردد که قبل از این نیم روز رخصتی بود.

وزارت کار و امور اجتماعی این طرح را به خاطر مطابقت رخصتی های افغانستان با کشورهای منطقه و جهان ارائه کرده تا بازارهای افغانستان با بازارهای جهانی مطابقت پیدا کند.

“عربستان سعودی، امارات متحده عرب، قطر، الجزایر، مصر، کویت، ترکیه، فلسطین، مالیزیا، یمن، بنگلادیش و پاکستان کشور های هستند که در روز های شنبه رخصتی عمومی دارند.”

 

درهمین حال رئیس اداره حمایت ازسرمایه گذاری های افغانستان این تصمیم حکومت برای روابط بیشتر افغانستان با جهان را  بسیار اثر گذار میداند.

قربان حقجو رئیس اداره حمایت ازسرمایه گذاری درافغانستانمیگوید ” با عملی شدن رخصتی در روز های شنبه تماس ها با کشور های دیگر بیشتر میشود و بسیاری از روز های را که افغانستان به علت رخصت نبودن شنبه از دست میداد، دوباره به دست میارود، هر چند هنوز هم ما دریک سال روز های زیاد را از دست میدهیم.”

 

ازسویی هم اتاق تجارت و صنایع میگوید که پیش از این افغانستان دریک سال دوصدو هشت روز از تماس با کشورهای جهان عقب میماند.

حسیب رحیمی رئیس اجرائیه یی اتاق تجارت و صنایع کابل گفت ” پیش ازاین تجارت و نحوه روابط با دنیا عقب زده میشد رخصتی های که ما در پنجشنبه و جمعه داشتیم و در یک سال کاهش به میان میاید یعنی ما میزان روابط بیشتر میشود و ما ازمیان دوصدو  هشت روز که دریک سال از دست میدادیم حال تنها پنجاه دو روز را از دست میدهیم.”

 

آگاهان می گویند که طرح رخصتی به خاطر مطابقت بازار کار و ارز با بازارهای جهانی به رشد اقتصادافغانستان کمک می کند و این طرح نه تنها افغانستان را از رهگذر کاری عقب نمی کشد، بلکه برای پیشبردکارها بسیار اثر گذار است.

گزارش از رفیع صدیقی 

Trending

خروج از نسخه موبایل