خبرهای تازه

غنی به هیئت اعزامی به قطر: شما نماینده مردم و حکومت هستید

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

رییس جمهور غنی، از هیئت گفت‌وگو کننده با طالبان در قطر، می‌خواهد تا با انتقال پیام درد و رنج مردم افغانستان به نماینده‌گان طالبان آنان‌را قانع به تأمین صلح در کشور کنند.

ریاست جمهوری در یک اعلامیه میگوید که رییس جمهور غنی، بعد از ظهر امروز(چهارشنبه، ۲۸ حمل) با اعضای هیئت اشتراک کننده نشست قطر، دیدار کرد.

در اعلامیه آمده است، رییس جمهور خطاب به اعضای این هییت گفته است که شما در نشست قطر از حکومت و ملت افغانستان نماینده‌گی می‌کنید و ماموریت شما امید دولت و ملت را تمثیل میکند. همچنان آقای غنی گفته است که شما ماموریت‌ی را شروع می‌کنید که ملت افغانستان چهل سال انتظار آن را کشیده است.

آقای غنی در این نشست گفت: “ماموریت شما امید دولت و ملت را تمثیل می‌کند، در این میان حرف ما و شما مطرح نیست، باید همه ما، ما شویم.”

در همین حال، طالبان در واکنش به انتشار فهرست ۲۵۰ نفری اشتراک کننده‌گان از سوی حکومت در نشست دوحه ‌می‌گویند که این نشست محفل «عروسی یا مهمانی» نیست. همچنان طالبان تاکید می‌ورزند که هیچ‌کسی در این نشست به نماینده‌گی از حکومت افغانستان شرکت نمی‌کند.

طالبان گفته اند: “از این فهرست شمار محدودی ار شخصیت‌های سیاسی و برزگان قومی در نشست اشتراک خواهند کرد که همه به گونه شخصی شرکت خواهند داشت و هیچ کدام از اداره کابل نمایندگی نخواهند کرد.”

از سویی هم، رییس جمهور در دیدار امروزی اش با هیئت مذاکره کننده در نشست قطر تاکید می‌ورزد که تصمیم گیرنده نهایی در رابطه به صلح، حکومت افغانستان است و هیچ کسی نمی‌تواند خارج از چارچوب دولت از ملت افغانستان نماینده‌گی کند.

آقای غنی بیان داشت: “هیچ کس نمی‌تواند که خارج از چارچوب دولت، از ملت نماینده‌گی کند.”

در نشست امروزی ارگ، رهبران حکومت وحدت ملی و دیگر چهره‌های سیاسی همچون عبدالرب الرسول سیاف، استاد کریم خلیلی، حامد کرزی در رابطه به صلح افغانستان دیدگاه های متفاوتی داشتند، آنان می‌گویند که وظیفه ما ختم جنگ است، باید اشتراک کنندگان به نیت مناظره و مناقشه نه بلکه به نیت صلح به قطر بروند و تلاش‌ها بر این باشد تا راه برای تأمین صلح در کشور هموار شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل