رویداد های اخیر

مجاهد: برخورد نادرست با مهاجرین خلاف موازین بین‌المللی است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۴, ۱۴۰۲)

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی از برخورد حکومت های ایران و پاکستان در قبال مهاجرین افغان انتقاد کرده و گفته است برخورد نادرست با مهاجرین خلاف موازین بین‌المللی است.

حکومت پاکستان پس ازتظاهرات گسترده طرفداران عمران خان در نهم می، مدعی شد که صدها پناهجوی افغان دراین تظاهرات سهم داشتند، از این رو پولیس پاکستان دستگیری وبازداشت مهاجرین افغان را آغاز کرد.

آقای مجاهد در این باره گفت: «ما راپورهایی را بدست آوردیم که متاسفانه در پاکستان و ایران با مهاجرین افغان برخورد نادرست صورت می‌گیرد. این خلاف نورم‌های بین المللی و همچنان خلاف روحیه برادری و اخوت اسلامی است.»

وی افزود که مقامات ایرانی و پاکستانی پس از شریک سازی موضوع از طریق سفارت‌خانه ها، سیاست خودرا تغییر دادند و وعده کردند نارسایی هایی که شده جبران می‌شود و کسانیکه دستگیر شده اند، رها خواهند شد و همچنان برخورد نادرست متوقف خواهد شد.

وزارت خارجه امریکا نیز ازمقامات پاکستانی خواست است تا به بازداشت فراقانونی غیرنظامیان که دراعتراضات نهم می شرکت کرده اند پایان و بازداشت شدگان را رها کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: «ما از گزارش‌های مربوط به بازداشت‌های فراقانونی غیرنظامیان به دلیل مشارکت شان دراعتراضات نهم می آگاه هستیم. از مقامات پاکستانی می‌خواهیم به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون برای همه احترام بگذارند. ما به طور منظم در مورد حقوق بشر، دموکراسی، ایمنی، واحترام به حاکمیت قانون با مقامات پاکستانی در بالاترین سطوح بحث می‌کنیم. این یک اولویت برای ایالات متحد است.»

با این حال، روزنامه های پاکستانی نوشتند که احتمالاً حکومت شهباز شریف فشار را بر مهاجرین افغان به ویژه کسانی که به گونه غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند، بیشتر خواهد کرد.

درهمسایه غربی افغانستان نیز مهاجرین افغان حال وهوای خوش ندارند. مقامات ایرانی در برخی از ولایت‌ها محدودیت‌های کاری بر مهاجرین افغان وضع کرده اند.

براساس این محدودیت ها٬ پناهجویان افغان نمی‌توانند کسب وکار داشته باشند واتباع ایرانی اجازه ندارند به مهاجرین افغان شغلی فراهم کنند.

آگاهان بخشی ازمحدودیت‌ها و آزار واذیت‌ها را در ایران به جنجال تقسیم آب دریای هلمند ربط می‌دهند.

درعین حال، کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده که ۱۱۰ میلیون نفر در جهان به گونه اجباری از خانه‌های‌ شان آواره شده ‌اند.

این نهاد بین المللی در گزارش خود نگاشته است که از مجموع پناهندگان حدود نیمی آنها از کشورهای سوریه، اوکراین و افغانستان هستند. به گفته این نهاد، در سال دو هزار و بیست و دو ۱.۳ میلیون افغان آواره شده ‌اند و تا پایان همین سال، پناهندگان افغان ازسوی ۱۰۴ کشور میزبانی شده‌اند. همچنین گفته شده که ازهر ۱۰ پناهجوی افغان، ۹ نفر آن به کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان مهاجرت کرده‌اند وحدود صد و ۸۰ هزار شهروند افغان به آلمان پناه برده‌اند.

 در گزارش آمده است که پس از روی کارآمدن امارت اسلامی در آگست سال ۲۰۲۱ ششصد هزار پناهجوی افغان وارد پاکستان شدند. وزارت داخله پاکستان گفته که از ۲۰۰۶ تا حال بیش از ۳.۵ میلیون پناهجوی افغان دراین کشور ثبت نام شدند. از این میان بیش از ۱.۳ میلیون به افغانستان برگشته وبقیه کارت هویت ‌شان را تجدید کردند اما ازسرنوشت بیش از ۷۰۰ هزار پناهجوی دیگر خبری در دست نیست.

 

Trending

خروج از نسخه موبایل