رویداد های اخیر

مردی در سویدن یک جلد قرآن را به آتش کشید

Published

on

(Last Updated On: )

مردی در سویدن امروز (چهارشنبه، ۲۸ جون) که مصادف به روز اول عید قربان است، یک نسخه قرآن را در مقابل مسجد جامع شهر استکهلم، پایتخت این کشور به آتش کشید.

به گزارش دیلی میل، این مرد که سلوان مومیکا نام دارد و عراقی است، در گذشته نیز خواستار چنین اقدام شده بود، اما پولیس سویدن درخواست وی را رد کرده بود. این‌بار پولیس گفته است که بر اساس فیصله محکمه استیناف به مومیکا اجازه چنین اعتراض را داده است.

در نخستین واکنش به این اقدام، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه این اقدام را محکوم کرده و آن را «پست و نفرت‌انگیز» خوانده است. او در یک پیام توییتر نگاشته است: «این غیرقابل قبول است که زیر نام آزادی بیان، به چنین اعمال ضد اسلامی اجازه داده شود. چشم پوشی از چنین عمل شرورانه، مثل شراکت در آن است.»

نوا عمران، هنرمند باشنده شهر استکهلم این تظاهرات را «جنون مطلق» خواند. او گفت که این‌کار در واقع ترویج نفرت زیر نام دموکراسی و آزادی بیان است.

اداره پولیس سویدن در یک مجوز کتبی گفته است که خطرات امنیتی مرتبط با سوختاندن نسخه قرآن این ماهیت را نداشت تا بتواند بر اساس قوانین برحال، تصمیم برای رد درخواست [برگزار کنندگان این تظاهرات] را توجیه کند.

در ماه جنوری سال روان، شماری از معترضان یک نسخه قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در شهر استکهلم به آتش کشیدند که منجر به دو هفته تظاهرات در آن کشور شد و واکنش تند شماری از کشورهای اسلامی را برانگیخت.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در واکنش به این اقدام گفت که پس از سوختاندن نسخه قرآن، سویدن نباید انتظار داشته باشد که انقره از درخواست این کشور برای کسب عضویت ناتو، حمایت کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل