اخبار ساحوی

منابع: ولسوالی حصه دوم بهسود ولایت وردگ در تصرف افراد وابسته به علی پور است

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۵, ۱۳۹۹)

منابع امنیتی میگویند که نیروهای دولتی ولسوالی حصه دوم بهسود ولایت میدان وردگ را ترک کرده اند و این ولسوالی زیر اداره نیروهای وابسته به فرمانده علی‌پور درآمده است.

این در حالی است که ولسوالی‌های امن بهسود ولایت میدان وردگ در یک هفته گذشته گواه درگیری‌ها میان نیروهای ویژه پولیس و افراد وابسته به فرمانده علی پور، است.

تصاویر برداشته شده توسط نیروهای امنیتی و مردم نشان میدهد که در این درگیری ۱۲ معترض کشته می شوند و بشمول فرمانده جدید پولیس ولسوالی حصه اول بهسود، دو سرباز پولیس و ۲۵ باشنده محل زخمی می شوند.

محمد نبی، پدر یکی از جان باخت‌گان اعتراضات حصه اول بهسود، در این باره میگوید:” مردم را قتل عام کردند از نگاه حقوق بشری از نگاه اسلامی خارجی بود حتا یک نفر را ۴۰ مرمی زدند”

جمعه، پدر یکی از جان باخت‌گان اعتراضات حصه اول بهسود، در این مورد گفت:”دولت تمام را در رگبار بسته کرده و بیشتر ۱۰۰تن کشته و زخمی شده است.”

در چند متری ولسوالی حصه اول بهسود قرارگاه مقاومت به رهبری فرمانده علی پور قرار دارد.

 تفنگداران علی پور دست به ماشه آماده انتقام استند و می‌گویند که از چهار طرف با سلاح‌های سبک سنگین ولسوالی حصه اول بهسود را که در آن فرمانده پولیس میدان وردگ و نیروهای ویژه حضور دارند، در محاصره گرفته اند و آماده دستور جنگ از سوی فرمانده علی‌پور اند.

رمضان، تفنگدار وابسته به فرمانده علی‌پور، در این باره میگوید:”ما سلاح های سبک سنگین داریم این توسط پول که از مردم محل جمع کردیم خریدیم از خود حکومت خریدیم.”

قربان علی، تفنگدار وابسته به فرمانده علی‌پور، در این مورد میگوید:”مه تفنگ را بخاطر برداشتیم که بچه مه و خواهرزاده ما زخمی شده و از اونها انتقام میگیریم.”

پس از چهار روز درگیری، هیئت چند نفری شامل معین اداره ارگان‌های محلی، معاون شورای امنیت و نماینده های وزارت‌های داخله، دفاع و امنیت ملی از کابل برای حل و فصل این رویداد به میدان وردگ رفته اند.

 این هیئت نخست با نیروهای ویژه و فرمانده پولیس میدان وردگ و سپس با خانواده‌های جان باخت‌گان و زخمی‌ها بررسی های شان را آغاز کردند.

 در این میان، جنرال مراد علی مراد، مهدی راسخ، عضو مجلس نماینده‌گان و یک عضو شورای ولایتی از قربانیان این رویداد حضور دارند.

اما با وجود حضور هیئت در ولسوالی، شام روز سه شنبه نیروهای امنیتی ولسوالی حصه دوم بهسود میدان وردگ را ترک کردند و افراد وابسته به علی پور وارد این ولسوالی شدند.

عباد الله عباد، معاون شورای امنیت و رئیس هیئت اعزام شده برای حصه اول بهسود، در این باره گفت:”نخست جلسه داشتیم با نیروهای امنیتی معلومات‌ را از آنها گرفتیم و سپس با مردم این ولسوالی داشتیم هنوز وقت است که چیزی بگویم فیصله نهایی را با مردم افغانستان شریک می کنیم.”

ایوب سالنگی، معین اداره مستقل ارگان های محلی، در این باره میگوید:”عاملان اصلی این رویداد هر کی باشد به پنجه قانون کشانیده می شوند و عدالت تامین خواهد شد.”

فرمانده پولیس میدان وردگ می پذیرد که نظامیان ولسوالی حصه دوم بهسود را ترک کرده اند.

 او محاصره شدن نیروهای ویژه از سوی تفنگدارن فرمانده شمشیر در ولسوالی حصه اول بهسود را رد می‌کند.

الله داد فدایی، فرمانده پولیس میدان وردگ، در این باره میگوید:”بلی ما تصمیم داشتیم که یک رنجر و یک تانگ هاموی و مقدار سلاح ها که نزد علی پور که از پیش نیروهای امنیتی چند وقت پیش گرفته بود را بگیریم از راه صلح آمیز.”

با وجود خروج نیروها از ولسوالی حصه دوم بهسود میدان وردگ، هنوزهم هیئت اعزام شده برای بررسی و حل این رویداد در این ولسوالی حضور دارند؛ اما هیچ گرهی باز نشده و بهسود هنوزهم محل منازعه دولت و نیروهای خیزش مردمی پنداشته می‌شود.

چهار روز پیش بیشتر از دوصد تن از باشنده های ولسوالی بهسود میدان وردک در نزدیکی ساختمان ولسوالی تجمع کردند و سپس با نیروهای دولتی درگیر شدند.

در میان چهار روز درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد وابسته به علی پور بیشتر تعمیرهای ولسوالی، مسجد و دیگر بخش های این ولسوالی از اثر شلیک موشک‌ها تخریب شده و آسیب بزرگ با این تاسیسات رسانده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل