رویداد های اخیر

موزیم محلی ولایت غور افتتاح شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۲, ۱۴۰۱)

موزیم محلی ولایت غور پس از سال‌ها از سوی اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت افتتاح شد. در این موزیم بیش از ۱۶۰ آثار تاریخی گذاشته شده است که اکثرشان از دوره غوری‌ها می‌باشد.

ریاست اطلاعات و فرهنگ غور می‌گوید که سال‌ها این آثار تاریخی در یک گدام نگهداری می‌شد و در این ولایت موزیم وجود نداشت، اما حالا تلاش می‌شود که پس از کاوشگری، تمام آثار تاریخی جمع‌آوری و در این موزیم گذاشته شود.

ریاست اطلاعات و فرهنگ غور این آثار را با معلومات تاریخی‌شان به دید عموم گذاشته است.

نظام‌الدین نظامی، مسوول موزیم محلی غور، می‌گوید: «در این موزیم آثار باستانی موجود است که تعدا آن‌ها به ۱۶۹ می‌رسد.»

او افزود: «این آثار از دوره‌های غزنویان و امپراطوری سلاطین غور می‌باشد.»

از سویی هم، فرهنگیان به این باوراند که در غور آثار تاریخی از تمدن بودایی‌ها که قبل از اسلام حاکم بودند، نیز دیده می‌شود.

به گفته آنان اما، ساحات باستانی و نقاط دورافتادۀ این ولایت نیاز به کاوشگری دارد تا آثار با قدامت از دوره‌های مختلف تاریخی جمع‌آوری گردد.

در همین حال، شماری از باشندگان غور از ایجاد این موزیم استقبال می‌کنند.

ذبیح‌الله وفا، باشنده غور، گفت: «موزیم ملی می‌تواند که زمینه رشد گردشگری را در کشور فراهم کند.»

آگاهان مسایل فرهنگی به این نظر اند که خیلی از آثار با قدامت در این ولایت وجود دارد که مردم درخانه‌های خود نگهداری می‌کنند و نیاز است که از سوی دولت دوباره به موزیم انتقال داده شود.

نظرمحمد ثاقب، آگاه مسایل فرهنگی، می‌گوید: «این ولایت تاریخی است، آثاری بسیار زیادی به دسترس اشخاص می‌باشد و ساحات باستانی هم وجود دارد که تاهنوز کاوش نشده است.»

غور یکی از ولایات مرکزی و باستانی کشور است که آثار و آبده‌های زیاد تاریخی دارد و امپراطوری غوری‌ها در این سرزمین شهره جهانی دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل