جهان

نرگس محمدی، فعال ایرانی در زندان برنده جایزه صلح نوبل شد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۴, ۱۴۰۲)

نرگس محمدی، مدافع حقوق زنان ایران که در زندان بسر می‌برد، روز جمعه برنده جایزه صلح نوبل شد.

به گزارش رویترز، کمیته اهدای جوایز گفت که این جایزه از تمام کسانی که پشت تظاهرات بی‌سابقه اخیر در ایران هستند قدردانی می‌کند. کمیته همچنان خواستار آزادی محمدی، ۵۱ ساله شد که هم برای حقوق زنان و هم برای لغو مجازات اعدام مبارزه کرده است.

بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته نوبل ناروی در اسلو گفت: این جایزه نخستین و مهم ترین قدردانی از کار بسیار مهم کل یک جنبش در ایران است که نرگس محمدی رهبر غیر قابل منازعه آنست.

وی افزود:«اگر مقامات ایرانی تصمیم درستی بگیرند، او را آزاد خواهند کرد تا بتواند برای دریافت این افتخار (در ماه دسمبر) حضور داشته باشد، چیزی که ما در درجه اول به آن امیدواریم.»

تهران که اعتراضات را براندازی به رهبری غرب می‌نامد، در این رابطه تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است.

اما خبرگزاری نیمه رسمی فارس گفت که محمدی پس از خبرساز شدن اش «به دلیل اقداماتش علیه امنیت ملی جایزه خود را از غربی ها دریافت کرده است.»

به گفته سازمان حقوقی مدافعان خط اول، محمدی در حال حاضر در زندان اوین تهران در حال گذراندن احکام متعددی است که به حدود ۱۲ سال حبس می‌رسد.

اتهامات شامل تبلیغ علیه دولت است.

او معاون مرکز مدافعان حقوق بشر، یک سازمان غیردولتی به رهبری شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ است.

محمدی نوزدهمین زنی است که برنده این جایزه ۱۱۲ ساله شده است.

تقی رحمانی، همسر محمدی در خانه اش در پاریس به رویترز گفت: «این جایزه نوبل مبارزه نرگس برای حقوق بشر را جسورتر می کند، اما مهمتر از آن، این جایزه در واقع جایزه ای برای جنبش «زن، زندگی و آزادی» است.»

جایزه صلح نوبل، به ارزش ۱۱ میلیون کرون سویدنی یا حدود ۱ میلیون دالر، در ۱۰ دسمبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، صنعتگر سویدنی، که جوایز را در وصیت نامه خود در سال ۱۸۹۵ بنیان نهاد، در اسلو اهدا خواهد شد.

برندگان گذشته از مارتین لوتر کینگ تا نلسن ماندلا را شامل می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل