رویداد های اخیر

نشست مشورتی رییس جمهور غنی با چهره‌های سیاسی

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۲, ۱۳۹۹)

ارگ ریاست جمهوری گفته است که رییس جمهور غنی یک نشست مشورتی با چهره‌های سیاسی روی ایجاد یک طرح واحد برای نشست انقره برگزار کرده است.

رییس جمهور شام روز چهارشنبه نشستی را با شماری از چهره های سیاسی مانند، رییس شورای عالی مصالحه ملی، رییسان مجلس نمایندگان و سنا، عبد رب الرسول سیاف، مارشال دوستم، سید منصور نادری، محمد محقق، عطا محمد نور، محمد یونس قانونی جمعه خان همدرد، ذبیح الله مجددی و معاونین ریاست جمهوری و رییس دادگاه عالی برگزار کرد.

ریاست جمهوری می افزاید که نشست‌های مشورتی روی صلح افغانستان دوام خواهد یافت؛ اما در نشستی که در ارگ برگزار شده بود.

به باور آگاهان رییس جمهور غنی درپی آن است تا اجماع ملی را به منظور تقویت موقف دولت در روند گفتگو های صلح به میان آورد.

پس از نامه وزیر خارجه امریکا، و طرح ایجاد حکومت مشارکتی، اکنون ریاست جمهوری در تلاش یکجا ساختن چهره‌های سیاسی به منظور به میان آوردن طرح واحد در روند گفت‌وگوهای صلح شده است.

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی رییس جمهور دراین باره گفت:”در این نشست، در مورد وضعیت عمومی امنیتی، تقویت اجماع ملی، و ادامه نشست‌های مشورتی تاکید شده است.”

شماری از چهره‌های سیاسی می‌گویند که این نشست بیشتر متمرکز به ایجاد یک طرح واحد، برای ارایه در نشست انقره بود. این نشست در ۲۷ همین ماه برگزار می‌شود.

ستار مراد، از نزدیکان عطا محمد نور گفت:”فضا طوری بود که همه‌گی رهبران سیاسی و حتا رهبران دولت خواستار صلح بودند، خواستار زود به پایان رساندن جنگ بودند، و تصمیم گرفتند که روی یک طرح صلح کار کنند تا در نشست انقره به زودی به نتیجه برسند.”

گفته می‌شود که رییس جمهور پس از تحولات تازه در مورد صلح کشور، در پی آن است تا با گرد آوری چهره‌های مطرح سیاسی، موقف دولت را در این روند تقویت کند.

فیض‌الله صافی، از نزدیکان جمعه‌خان همدرد می‌گوید که:”به صورت مجموعی یک نشست مشورتی بود، مسایل مهم سیاسی افغانستان همه شامل آن بودند، نشست خاص تصمیم گیری نبود، و در حد مشوره به خاطر ایجاد اجماع ملی که صحبت هایی در این مورد صورت گرفت.”

اما در این نشست، چهره‌هایی مانند، حامد کرزی، محمد کریم خلیلی، صلاح الدین ربانی، گلبدین حکمتیار، سید حامد گیلانی، و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی اثر گذار حضور نداشتند، ارگ می‌گوید که این نشست‌ها ادامه خواهد داشت و رییس جمهور با چهره‌های دیگر سیاسی نیز مشوره می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل