رویداد های اخیر

نگاهی به دیپلوماسی امارت اسلامی در سال ۲۰۲۳

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۰, ۱۴۰۲)

امارت اسلامی سال ۲۰۲۳ میلادی را همچنان با بحران عدم مشروعیت جهانی سپری کرد و نتوانست منحیث یک دولت مشروع جایگاه خود در سازمان ملل متحد را به دست بیاورد.

جامعه جهانی به دلیل رفتار و قوانین سختگیرانه امارت اسلامی در برابر زنان و دختران افغان نیز تحریم‌ها را بر امارت اسلامی در این سال پابرجا گذاشت.

در سال ۲۰۲۳، امارت اسلامی اما در بحث روابط دیپلوماتیک با کشورها به پیشرفت‌هایی نیز دست یافت و چین منحیث نخستین کشور سفیر خود را به گونه رسمی به کابل معرفی کرد.

در این سال تعامل سفارت‌خانه های افغانستان با امارت اسلامی نیز ادامه داشت و در ماه اکتوبر سفارت خانه های افغانستان در نیدرلند و هسپانیه نیز از تعامل خود با وزارت امور خارجه در کابل خبر دادند. در اواخر این سال دیپلومات های همنوا با امارت اسلامی کنترول سفارت و قونسلگری های افغانستان در هند را نیز به دست گرفتند.

در این میان، ایران، همسایه غربی افغانستان در ۲۰۲۳ روی معضل آب دریای هلمند با امارت اسلامی درگیر تنش دیپلوماتیک شد و تا کنون این معضل پایان نیافته است.

پاکستان نیز به دلیل آنچه که حضور وفعالیت تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان عنوان می‌کند، روابط پُر تنشی با امارت اسلامی در این سال داشت. این تنش‌ها به جایی رسید که اسلام آباد روند اخراج اجباری بیش از یک میلیون مهاجر افغان از این کشور را آغاز کرد.

تحلیلگران اما به این باور اند که کشورهای همسایه و منطقه تاکنون نتوانسته اند روی یک سیاست مشخص برای تعامل با امارت اسلامی توافق کنند. به باور آنان، تحقق این توافق ملزم به عملی شدن شرایط این کشورها و جامعه جهانی از جمله تشکیل حکومت فراگیر و احترام به حقوق زنان و دختران و اقلیت های قومی و مذهبی از سوی امارت اسلامی است.

در ۲۰۲۳، کابینه امارت اسلامی نیز به گونه سرپرست باقی ماند. از سویی هم، برگشت مقامات دولت پیشین و سیاسیون به کشور ادامه داشت و در این سال صدها تن از کشورهای مختلف از طریق این کمیسیون به کشور برگشتند.

با این حال، امارت اسلامی، سال ۲۰۲۳ را پُر دست آورد می‌خواند و تاکید می‌کند که در این سال پیشرفت‌ها در همه عرصه ها بالخصوص در بحث گسترش روابط با کشورها به دست آمده است.

سخنگوی امارت اسلامی اما دلیل عدم حاصل شدن مشروعیت جهانی را برخورد های سلیقه‌ای شماری از کشورها می‌داند که به باور او این کشورها در سازمان ملل متحد نیز دست بالایی دارند.

هرچند امارت اسلامی با حدود بیست کشور روابط دیپلوماتیک برقرار کرده است اما تا کنون هیچ کشوری حاضر به رسمیت شناختن آن به عنوان حکومت افغانستان نشده است. دیده شود که در سال ۲۰۲۴ بحران عدم مشروعیت جهانی امارت اسلامی به نقطه پایانی خود می‌رسد یانه. این پرسش را گذشت زمان پاسخ خواهد داد.

Trending

خروج از نسخه موبایل