Connect with us

رویداد های اخیر

نگاهی به پیشرفت‌های اقتصادی افغانستان در سال ۱۴۰۲

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

با وجودی که نظام مالی کشور هنوز تحت تحریم‌ها قرار دارد، اما در سال ۱۴۰۲ هجری – خورشیدی کارهای بزرگی هم برای رشد اقتصادی کشور انجام شده است.

در سال ۱۴۰۲ هجری – خورشیدی، امارت اسلامی با امکانات اندک توانست برخی پروژه‌های بزرگ را از عواید داخلی تکمیل کند.

تکمیل بخش اول کانال قوش تیپه و بازسازی بخشی از شاهراه سالنگ، از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در این سال کار آن تکمیل شده است.

جلب سرمایه گذاری ۶.۵ میلیارد دالری بر هفت معدن بزرگ کشور، گسترش روابط تجارتی با کشورهای همسایه، حفظ ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی، جلوگیری از قاچاق دالر به بیرون از کشور و همچنان جلوگیری از استفاده اسعار خارجی در معاملات روزمره از دست‌آورد های دیگر امارت اسلامی به شمار می‌رود.

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که سال ۱۴۰۲ هجری – خورشیدی، سال پر دست‌آورد از نظر اقتصادی به شمار می‌رود.

در سال ۱‍۴۰۲ صادرات افغانستان به کشورهای دیگر افزایش یافت. بر بنیاد آمار دفتر معاونیت اقتصادی رئیس الوزرا، صادرات در یک سال اخیر به یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون دالر می‌رسد. کالاهای تجارتی افغانستان به کشورهای ایران، پاکستان، هند، تاجیکستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، چین ، قزاقستان و امریکا صادر شده است.

در سال ۱۴۰۲، همچنان کارهای زیادی در بخش جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام شده است چنانچه سرمایه گذاران زیاد خارجی به افغانستان آمدند و اعلام کردند که در این کشور سرمایه گذاری می‌کنند.

در این سال، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی بالا رفت، بانک مرکزی جلو معاملات تجارتی با استفاده از اسعار خارجی را گرفت و همچنان نگذاشت که دالر به بیرون از افغانستان قاچاق شود.

در یک سال اخیر، افغانستان ۲۱ درصد واردات را از ایران، ۱۸ درصد وارات از چین، ۱۸ درصد از پاکستان، ۱۴ درصد واردات را هم از امارات متحده عربی داشته است. بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین المللی، با وجودی که فقر دامن‌گیر افغانستان است، اما اقتصاد افغانستان در حال تقویت است و امارت اسلامی می‌خواهد به تنهایی افغانستان را از مشکلات اقتصادی بیرون کند.

رویداد های اخیر

سراج‌الدین حقانی و مقام‌های امارات متحده روی چندین مورد توافق کردند

Published

on

(Last Updated On: )

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله در سفرش به امارات متحده عربی با مقام‌های آن کشور درباره چندین مورد گفتگو و توافق کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد گفته است که آقای حقانی در دیدار با مقام‌های امارات متحده عربی خواستار کمک آن کشور در بخش‌های صحی و ساختمانی نهادهای امنیتی شده است.

مجاهد گفت که امارات قول داده در دیجیتالی کردن مدیریت ترافیک وزارت داخله را کمک کند.

او در شبکه ایکس نوشته که حقانی با شماری از مقام‌های اماراتی صحبت کرده و در زمینه‌های مختلف از جمله آزادی زندانیان افغان در امارات متحده موافقت امارات را حاصل کرده است.

وی گفت که تقویت روابط میان امارات متحده عربی و افغانستان،‌ دیجیتالی کردن مدیریت ترافیک در داخل وزارت داخله،‌ تسهیل صدور ویزه برای افغان‌ها از جمله مواردی بود که دو طرف روی آن توافق کردند.

مجاهد همچنان گفت که مقام‌های امارات متحده گفتند که از امنیت و ثبات کنونی در افغانستان با تمرکز بر ثبات منطقه‌ای حمایت می‌کنند.

به گفته آقای مجاهد مورد دیگری که دو طرف روی آن توافق کردند مشارکت حکومت امارات متحده عربی در بازسازی افغانستان و سهم‌گیری شرکت‌های اماراتی در طرح‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان است.

سراج‌الدین حقانی روز سه‌شنبه به امارات متحده عربی رفت و با محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، رئیس دولت امارات در ابوظبی دیدار کرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

حنفی: محیط زیست به سبب سودجویی‌های جهان در معرض نابودی قرار دارد

Published

on

(Last Updated On: )

معاون اداری ریاست‌الوزرا می‌گوید که در چهار دهه اخیر استفاده از سلاح‌های گوناگون در افغانستان محیط زیست را تخریب کرده است و کشورهای که بیشترین گازهای گل‌خانه‌ای را تولید می‌کنند باید با کشورهای آسیب‌دیده همکاری کنند.

عبدالسلام حنفی طی نشستی به مناسبت بزرگداشت از روز جهانی محیط زیست در کابل گفته است که تغییرات اقلیمی نیمی از جنگلات افغانستان را از بین برده و آب‌ها نیز مدیریت نشده است.

آقای حنفی در این مورد گفته است: «امروزه محیط زیست به سبب سودجویی‌های قدرت‌های صنعتی جهان بیش از هر زمان دیگر در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است. آلودگی‌های فزاینده خاک، آب، هوا و صوت محیط زیست را تهدید نموده و آسیب‌های جبران ناپذیری را به آن وارد ساخته است.»

با این حال، او افزوده که امارت اسلامی برای جلوگیری از صحراگرایی، تاب‌آوری در برابر خشک‌سالی و احیای زمین، برنامه‌های بزرگ و ملی را روی دست گرفته است.

در همین حال، رزا اتونبایوا، نماینده خاص سازمان ملل گفته که افغانستان نسبت به هر کشور دیگر از تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر است و باید برنامه‌های پیش‌گیرانه روی دست گرفته شود.

خانم اتونبایوا تصریح کرده است: «امروز ما در حالی از روز جهانی محیط زیست تجلیل می‌کنیم که یک تاریخ بسا مهم برای سیاره ما و افغانستان است. به سیلاب‌های مدهش اخیر در شمال‌شرقی کشور نگاه کنید که همه چیز را با خود برد. جاده‌ها، خانه‌ها، پل‌ها، راه‌های مواصلاتی تخریب شدند. حداقل بیست هزار تن خانه‌های شان را از دست دادند. ما باید دست‌به‌دست هم داده تا به این بحران رسیدگی کنیم.»

گفتنی است که بربنیاد آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، سیلاب‌های اخیر در کشور ۲۹۳ کشته، ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است. چهار هزار خانه به گونه‌ قسمی و کلی نیز تخریب و همچنان صدها هزار جریب زمین از بین رفته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

زعفران افغانستان برای نهمین‌بار مقام اول را در سطح جهان کسب کرد

Published

on

(Last Updated On: )

زعفران افغانستان از سوی «موسسه بین‌المللی ذایقه بلجیم» برای نهمین بار مقام اول را در سطح جهان کسب کرده است.

موسسه بین‌المللی ذایقه بلجیم آزمایشات لابراتواری را در مورد زعفران ولایت هرات انجام داده و در نتیجه زعفران افغانستان به‌حیث خوش طعم‌ترین زعفران شناخته شده است.

گفتنی است که مطابق به ارزیابی‌های این انستیتوت، زعفران افغانستان تندیس بهترین طعم را دریافت کرده است.

این در حالی است که زعفران از نباتات صنعتی با ارزش افغانستان شناخته می‌شود که برای سال‌های متوالی مقام نخست بهترین طعم را دریافت نموده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!