تجارت

نگرانی‌ها از افزایش قیمت مواد سوخت و خوراکه

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۰, ۱۴۰۰)

باشندگان و رانندگان شهر کابل از افزایش قیمت مواد سوختی و خوراکی نگران استند و از امارت اسلامی میخواهند تا قیمت‌ها را کنترول کند.

آنان میگویند که در یک هفته اخیر قیمت مواد سوختی افزایش یافته و مردم با مشکلات زیادی مواجه استند.

عزت‌الله، باشنده شهر کابل، در این باره گفت:”ما توان خرید مواد اولیه و خام را نداریم، از امارت اسلامی میخواهیم تا این مشکل را زود حل کند.”

محمدشاکر، باشنده شهر کابل، در این باره گفت:” ما نمی توانیم تا این قیمتی را در این بیکاری تحمل کنیم. وضعیت ما خراب است، کار نداریم و قیمت‌ها هم بلند رفته استا.”

تیل فروشان کشور نیز می‌گویند که واردات تیل به افغانستان کاهش یافته و بنابر بلند رفتن قیمت تیل در بازارهای جهانی بهای آن در افغانستان نیز در حال افزایش است.

این درحالی است در بازار کنونی یک لیتر تیل پطرول ۷۹ افغانی، یک لیتر تیل دیزل ۸۲ افغانی و یک کیلو گازمایع به ۹۰ افغانی به فروش میرسد.

حسیب‌الله، فروشنده تیل، در این باره گفته:”ما به قیمت بلند تیل خریداری میکنیم و مجبور استیم به قیمت بلند ارایه کنیم. این تنها مربوط افغانستان نیست، بلکه در تمام جهان این موضوع است.”

اعضای اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور جنگ اوکراین را عامل افزایش قیمت نفت دانسته اند.

خان جان الکوزیی، معاون اتاق تجارت و سرمایه گزاری، در این باره گفت:” ما از ترکمنستان واردات مواد نفتی داریم که قیمت آن ثابت نیست، اما قیمت‌های روس‌ها ثابت است و بعضی مردم فرصت طلبی نیز میکنند.”

آگاهان اقتصادی به بحران جاری در بازار جهانی باورمند استند، اما آنها می‌گویند که امارت اسلامی افغانستان باید برای حل این مشکل تلاش کند و وضیعت کنونی را مدیریت نماید.

کماالدین کاکر، آگاه اقتصادی، در این باره گفت:” مدیریت این بحران امکان دارد. امارت اسلامی باید به این موضوع توجه جدی کنند تا این مشکل دیگر توسعه نیابد.”

اما اینکه وزارت تجارت و صنایع برای حل این مشکل چی راه کاری دارند با تلاش‌های زیاد نتوانستیم نظر آنها را داشته باشیم .

Trending

خروج از نسخه موبایل