صحت

وزیر صحت: دو شفاخانۀ ساخته‌شده توسط ایران درکابل وبامیان افتتاح می‌شود

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۲, ۱۴۰۱)

وزیر صحت عامه امروز سه‌شنبه، ۲۲سنبله، از دست آوردهایش در سفر به ایران گفته است که در سفر اخیرش به این کشور در بخش‌های ظرفیت سازی کارمندان صحی، عصری سازی بانک‌های خون، بلند بردن ظرفیت‌ها در بخش پیوند اعضای بدن و هم‌چنان تسهیل ویزه صحی با این کشور به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

قلندرعباد، وزیر صحت عامه کشور می‌گوید که به زودی دو شفاخانه در ولایت‌های کابل و بامیان که به کمک مالی کشور ایران ساخته شده، افتتاح خواهد شد.

آقای عباد افزوده که با کشور ایران برای بلند بردن ظرفیت‌های صحی از جمله دربخش‌های ظرفیت سازی کارمندان صحی، عصری سازی بانک‌های خون، بلند بردن ظرفیت‌ها در بخش پیوند اعضای بدن، جراحی قلب اطفال، و کنترول سرطان توافق شده‌است.

وی گفت: «کشور ایران با ما در بخش‌های مختلف به توافق رسیده است ازاین میان، وصل مراکز صحی افغانستان با کتاب‌خانۀ آنلاین طبی، بلند بردن ظرفیت دربخش جراحی قلب اطفال و کنترول سرطان می‌باشد.»

به گفتۀ عباد، به‌زودی دو شفاخانه معیاری که توسط کشور ایران در ولایت‌های کابل و بامیان ساخته شده، افتتاح خواهد شد که این شفاخانه دارایی تجهیزات طبی پیشرفته است.

این مقام صحی هم‌چنان از سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی می‌خواهد که دربخش صحی به خصوص تولید دوا درافغانستان سرمایه گذاری کنند.

شهروندان کشور اما ازعدم دسترسی به خدمات معیاری صحی، کمبود دوا، موجودیت دواهای بی‌کیفیت و تاریخ گذشته، و از تشخیص نادرست شکایت دارند و از وزارت صحت می‌خواهند که حد اقل برای ایجاد یک شفاخانه بزرگ ومعیاری در پایتخت گام بردارد.

احمد فواد، باشنده بلخ می‌گوید: «باید درولایت ما سطح خدمات بلند برده شود زیرا ما برای تداوی به بیرون از کشور می‌رویم.»

این در حالی است که بسیاری از امراض ساری مانند آبله میمون نگرانی‌ها را در افغانستان و کشورهای منطقه بوجود آورده که افغانستان با کشورهای ایران، عراق و پاکستان به هدف جلوگیری از گسترش امراض ساری به توافق رسیده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل