رویداد های اخیر

پاکستان روند اخراج اجباری افغان‌های بدون اسناد را از سرمی‌گیرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱, ۱۴۰۳)

مقام‌های پاکستان روز سه‌شنبه (۲۹ حوت‌) گفتند که آنان روند اخراج اجباری مهاجران افغان را از آن کشور از سر می‌گیرند.

این اظهارات مقام‌های پاکستان پس از آن بیان شد که اردوی پاکستان یک‌شنبه شب حملات هوایی را در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ولسوالی سپیره ولایت خوست بر خانه‌های مسکونی انجام داد. در نتیجۀ این حملات، سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، گفت که به دستور وزارت دفاع، نه پایگاه نظامیان پاکستانی هدف قرار داده شد که در نتیجه آن به نیروهای پاکستانی تلفات وارد شده است، اما ارقام مشخصی از تلفات نظامیان پاکستانی ارایه نکرد.

اما به گفته مجاهد، درگیری‌های سرحدی میان نیروهای پاکستانی و امارت اسلامی که پس از حملات هوایی پاکستان بر خاک افغانستان آغاز شده بود، پایان یافت.

سازمان بین المللی مهاجرت یا (IOM) در ماه جنوری سال روان میلادی گفت که بیش از ۵۰۰ هزار افغان‌های مهاجر بدون اسناد پس از آن پاکستان را ترک کردند که اسلام‌آباد ضرب الاجل ماه نومبر را تعیین کرد. بر اساس این ضرب‌الاجل، مهاجران بدون اسناد به شمول افغان‌‌ها آن کشور را ترک کنند، در غیر آن دستگیر خواهند شد.

پاکستان با استناد به نگرانی‌های امنیتی و فشارهای اقتصادی در آن کشور از سرکوب مهاجران بدون اسناد دفاع کرد. اما تحلیلگران معتقد اند که هدف اسلام‌آباد تحت فشار قرار دادن امارت اسلامی افغانستان در رابطه با حضور تندروان از جمله تحریک طالبان پاکستان در امتداد سرحد میان افغانستان و پاکستان است.

یک مقام بلند رتبه حکومت در ایالت خیبر پشتونخوا که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفته: «مرحله دوم برگشت مهاجران غیرقانونی افغان پس از عید آغاز خواهد شد.» اما او افزود که: «جزییات این مرحله تا حالا فاش نشده است.»

در همین حال، یک مقام بلند رتبه پولیس در شهر پشاور، مرکز ایالت خیبر پشتونخوا، به خبرگزاری فرانس پرس نیز تایید کرد که مرحله دوم عملیات اخراج اجباری با هدف قرار دادن “افغان‌های غیرقانونی” پس از عید آغاز خواهد شد.

او به شرط اینکه نامش در گزارش ذکر نشود، گفت که به نیرو‌های پولیس خیبر پشتونخوا دستور داده شده است تا مناطقی را شناسایی کنند که افغان‌های بدون اسناد زندگی می‌کنند.

اما این مقام بلند رتبه پولیس پشاور گفت که حکومت فدرال ایالت خیبر پشتونخوا تا حالا دستورالعمل خاصی در مورد نوعیت این عملیات صادر نکرده است.

او گفت که پولیس در حال حاضر معلومات در مورد افغان‌های ساکن در منطقه را آغاز کرده است.

گفتنی‌ست که، در دهه‌های اخیر، میلیون‌ها افغان برای فرار از درگیری‌های خشونت‌آمیز به پاکستان مهاجرت کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل