Connect with us

علم و تکنالوژی

چهار شمشیر رومی ۱۹۰۰ ساله در غار بحرالمیت کشف شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

باستان‌شناسان در اسرائیل چهار شمشیر با قدمت ۱ هزار و ۹۰۰ ساله را از زیر خاک کشف کردند.

اداره باستان شناسی اسرائیل می‌گوید که این شمشیرها برای آنان یادآور مبارزه شورشیان یهودی در برابر حکومت روم است.

این شمشیرها که در غلاف‌هایی جابه‌جا شده‌اند قرار است برای تحقیق بیشتر فرستاده شوند.

این باستان‌شناسان می‌گویند که این شمشیرها در مغاره‌ای در یک منطقه دورافتاده در صحرای اسرائیل پنهان شده بودند.

ایتان کلین، پژوهشگر گفت: «در جریان بررسی‌های خود، در یک مغاره کوچک در صحرای یهود، انباری از چهار شمشیر رومی در داخل طاقچه‌ای یافتیم که به زیبایی حفظ شده بودند.»

اداره اثرهای باستانی اسرائیل می‌گوید که این چهار شمشیر یادآور مبارزه شورشیان یهودی در برابر حکومت روم است.

این پژوهشگر ادامه داد: «احتمالا این شمشیرها توسط شورشیان یهودی، در جریان شورش بارکوهوا در غار پنهان شده بودند و ما فکر می‌کنیم آن‌ها از یک واحد ارتش روم به سرقت رفته‌اند یا توسط شورشیان یهودی از میدان جنگ جمع‌آوری شده‎‌اند.»

باستان‌شناسان گفته‌اند که شورشیان یهودی در برابر رومیان بین قرن اول پیش از میلاد تا قرن دوم پس از میلاد مبارزه می‌کردند و این بخش‌ها زیر اداره آنان بود.

 

علم و تکنالوژی

تعلیق پروازها و اختلال در کسب و کار در پی قطعی جهانی تکنالوژی معلوماتی

Published

on

(Last Updated On: )

قطعی جهانی تکنالوژی معلوماتی در روز جمعه باعث اختلال فعالیت‌ها در چندین صنعت شد، به طوری که شرکت‌های هوایی پروازها را به حالت تعلیق دراوردند، نشرات برخی از رسانه‌ها متوقف شد و همه چیز از بانکداری گرفته تا مراقبت‌های صحی تحت تأثیر مشکلات سیستمی قرار گرفتند.

خطوط هوایی امریکن، خطوط هوایی دلتا، خطوط هوایی یونایتد، پروازها را به دلیل مشکلات در برقراری ارتباط تعلیق کردند. به گزارش رویترز، این سفارش مدت کوتاهی پس از آن صادر شد که مایکروسافت اعلام کرد که قطع خدمات ابری خود را که بر چندین شرکت با خدمات ارزان تأثیر گذاشته بود، حل کرده است.

دولت استرالیا گفت که قطعی‌هایی که رسانه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی در آنجا متحمل شدند به نظر می‌رسد با مشکلی در شرکت جهانی امنیت سایبری «کراود سترایک» مرتبط باشد.

بر اساس هشدار ارسال شده توسط کراو سترایک به مشتریان خود، سافت ویر این شرکت بنام فالکون سینسر باعث از کار افتادن ویندوز مایکروسافت و نمایش یک صفحه آبی شده است.

صنعت هوانوردی یکی از صنعت‌هایی است که بیشترین خسارت را متحمل شده است. میدان‌های هوایی در توکیو، امستردام، برلین و هسپانیه گزارش داده اند که با مشکلات در سیستم‌های‌شان روبه‌روه شده اند.

در بریتانیا، نشرات اسکای نیوز، یکی از رسانه‌های بزرگ خبری این کشور، متوقف شد.

بانک‌ها و سایر نهادهای مالی از استرالیا گرفته تا هند و افریقای جنوبی به مشتریان در مورد اختلال در خدمات خود هشدار دادند.

 

 

Continue Reading

علم و تکنالوژی

سروی: چین در پذیرش هوش مصنوعی مولد پیشتاز جهان است

گزارش ساس همچنین می‌گوید که چین در نظارت خودکار مداوم (CAM) در جهان پیشتاز است، که آن را «یک مورد بحث‌برانگیز، اما گسترده برای ابزار‌های هوش مصنوعی مولد» توصیف کرد.

Published

on

(Last Updated On: )

به نقل از رویترز، یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که چین در پذیرش هوش مصنوعی مولد در جهان پیشتاز است، آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کشور در حال پیشرفت در تکنالوژی است که پس از راه اندازی چت جی‌پی‌تی در ایالات متحده اوپن ای‌آی در اواخر سال ۲۰۲۲ توجه جهانی را به خود جلب کرد.

در نظرسنجی از ۱۶۰۰ تصمیم گیرنده در صنایع سراسر جهان توسط هوش مصنوعی و شرکت نرم افزار تحلیلی ایالات متحده ساس (SAS)، ۸۳ درصد از پاسخ دهندگان چینی گفتند که از هوش مصنوعی مولد، تکنالوژی زیربنای چت جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند.

این میزان  بالاتر از ۱۶ کشور و منطقه دیگر در نظرسنجی از جمله ایالات متحده بود که ۶۵ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که هوش مصنوعی مولد انسان گونه را پذیرفته اند. درحالی که میانگین جهانی ۵۴ درصد بود.

صنایع مورد بررسی شامل بانکداری، بیمه، مراقبت‌های صحی، مخابرات، تولید، پرچون فروشی و برق بودند.

نتایج حاکی از پیشرفت سریع چین در زمینه هوش مصنوعی مولد است که پس از انتشار چت جی‌پی‌تی در نوامبر ۲۰۲۲ توسط اوپن ای‌آی، سرعت بیشتری گرفت و ده‌ها شرکت چینی را وا داشت تا نسخه‌های خود را راه اندازی کنند.

هفته گذشته، گزارشی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری سازمان ملل متحد نشان داد که چین پیشتاز رقابت ثبت اختراع هوش مصنوعی مولد است که بیش از ۳۸ هزار مورد را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ در مقابل ۶ هزار و ۲۷۶ اختراع ثبت شده توسط ایالات متحده در همان دوره ثبت کرده است.

در حالی که بسیاری از ارائه دهندگان خدمات مولد بین المللی هوش مصنوعی، از جمله اوپن ای‌آی، در چین با محدودیت مواجه هستند، این کشور صنعت داخلی قوی‌ای را با پیشنهادات غول‌های تکنالوژی مانند بایت دنس به استارت آپ‌هایی مانند «ژیپو» (Zhipu) توسعه داده است.

انتظار می‌رود پذیرش شرکتی هوش مصنوعی مولد در چین تسریع شود، زیرا جنگ قیمت احتمالاً مصرف خدمات مدل زبان بزرگ را برای مشاغل کاهش می‌دهد.

گزارش ساس همچنین می‌گوید که چین در نظارت خودکار مداوم (CAM) در جهان پیشتاز است، که آن را «یک مورد بحث‌برانگیز، اما گسترده برای ابزار‌های هوش مصنوعی مولد» توصیف کرد.

اودو اسگلاوو، معاون هوش مصنوعی عملی و مدل سازی در ساس گفت: این فناوری می‌تواند حجم وسیعی از اطلاعات را در مورد فعالیت‌ها، رفتار و ارتباطات استفاده کنندگان جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند، که می‌تواند منجر به نقض حریم خصوصی شود، زیرا آنها از میزان اطلاعات جمع‌آوری‌شده یا نحوه استفاده از آن آگاه نیستند.

اسگلاوو افزود: الگوریتم‌ها و فرآیند‌های مورد استفاده در نظارت خودکار مداوم اغلب اختصاصی هستند و شفاف نیستند.

این می‌تواند مسئول نگه داشتن نهاد‌های استفاده کننده از نظارت خودکار مداوم برای سوء استفاده یا خطا‌ها را دشوار کند.

وی افزود: پیشرفت‌های چین در نظارت خودکار مداوم به استراتژی گسترده‌تر این کشور برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در تکنالوژی‌های هوش مصنوعی و نظارت کمک می‌کند.

Continue Reading

علم و تکنالوژی

مائزاوا، میلیاردر جاپانی ماموریت پرواز دور ماه را لغو کرد

Published

on

(Last Updated On: )

یوساکو مائزاوا، میلیاردر جاپانی، ماموریت «ماه عزیز» خود را که قرار بود اولین پرواز خصوصی به دور ماه باشد، لغو کرد.

به گزارش رویترز، این ماموریت در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که این تیم در ابتدا قصد داشت تا پایان سال گذشته پرواز دور ماه را با افراد مشهور انجام دهد، اما این «غیرقابل اجرا» شد.

در این بیانیه آمده است: «بدون قطعیت زمان‌بندی مشخص در کوتاه‌مدت، مائزاوا با دلی سنگین تصمیم اجتناب‌ناپذیری برای لغو پرواز گرفت. از همه کسانی که از این پروژه حمایت کردند و مشتاقانه منتظر این تلاش بودند، صمیمانه از آنها قدردانی می‌کنیم و بابت این نتیجه عذرخواهی می‌کنیم.»

مائزاوا در پست جداگانه‌ای در وب‌سایت مأموریت، علت لغو این پروژه را عدم اطمینان در مورد توسعه پروژه عنوان کرد و گفت که او این قرارداد را در سال ۲۰۱۸ بر اساس این فرض که راه‌اندازی آن تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود، امضا کرده بود.

شرکت سپیس ایکس ایلان ماسک مائزاوا را به حیث اولین مسافر پرواز خصوصی خود در سال ۲۰۱۸ معرفی کرده بود.

سه سال بعد مائزاوا اولین مسافر پرواز خصوصی در بیش از یک دهه بود که از ایستگاه فضایی بین المللی بازدید کرد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!