رویداد های اخیر

کشورهای خاورمیانه تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌های افغانستان را محکوم کردند

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱, ۱۴۰۱)

کشورهای اسلامی از قبیل عربستان سعودی، قطر و ترکیه در بیانیه‌های جداگانه از امارت اسلامی افغانستان خواستند تا تصمیم تعلیق تحصیل محصلان دختر در افغانستان را لغو کند.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای تصمیم امارت اسلامی برای تعلیق تحصیل محصلان دختر در افغانستان تا زمانی نامعلوم را محکوم کرده است.

وزارت خارجه عربستان در این بیانیه با ابراز تأسف و تعجب از این تصمیم، آن را باعث شگفتی همه کشورهای اسلامی دانست و خواستار تجدید نظر حکومت جدید افغانستان در این‌ باره شد.

وزارت خارجه ترکیه نیز با ابراز نگرانی و تأسف از تعلیق تحصیل محصلان دختر در افغانستان در بیانیه‌ای نوشت: «آموزش یک حق اساسی بشری است که همه افراد باید بر اساس فرصت‌های برابر و بدون تبعیض از آن برخوردار شوند و از آن محروم نگردند.»

طبق بیانیۀ کشور ترکیه، همه دختران در افغانستان بدون استثنا و مطابق با انتظارات مردم این کشور حق تحصیل دارند و افزوده است تحصیل دختران برای سعادت و آینده افغانستان ضروری می‌باشد.

وزارت خارجه ترکیه در انتها نیز از امارت اسلامی خواسته است تا هرچه سریعتر درباره این تصمیم تجدید نظر کند.

در همین حال، وزارت خارجۀ اندونزیا نیز از این تصمیم حکومت افغانستان ابراز نگرانی و ناامیدی کرده است.

این وزارت روز چهارشنبه (۳۰ قوس) در رشته‌توییتی نوشت که تحصیل یک حق اساسی برای همه مردان و زنان است و اندونزیا از امارت اسلامی می‌خواهد تا دسترسی زنان به آموزش را بدون هرگونه اختلال فراهم کنند.

وزارت خارجه‌ اندونیزیا همچنین نوشته است که مشارکت زنان در تمام بخش‌های جامعه برای رسیدن به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه بسیار مهم است.

از سویی هم، سازمان همکاری اسلامی هم‌چنان تعلیق تحصیل دختران را محکوم کرده است.

حسين ابراهيم طه، منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی درباره‌ تعلیق تحصیل دختران در بیانیه‌ای گفته است که اقدام امارت اسلامی برای سازمان همکاری اسلامی ناامیدکننده است.

حسين ابراهيم طه گفته است تعلیق دسترسی محصلان دختر به پوهنتون‌های افغانستان، صدمۀ جدی به اعتبار دولت امارت اسلامی وارد خواهد کرد.

او اضافه کرده است: «سازمان همکاری اسلامی اگرچه هم‌چنان به سیاست تعامل خود با دولت طالبان (امارت اسلامی) متعهد است، اما نمی‌تواند این تصمیم را محکوم نکند.»

این در حالی است که وزارت تحصیلات عالی روز سه‌شنبه اعلام کرد که براساس فیصلۀ کابینه و دستور مولوی ندامحمد ندیم، وزیر وزارت تحصیلات عالی، تحصیل دختران در پوهنتون‌های کشور الی امر ثانی معطل بماند.

با این حال، وزیر تحصیلات عالی در رشته‌توییتی امروز (پنج‌شنبه) نگاشته است که به‌زودی نشستی خبری را در پیوند به این تصمیم برگزار خواهند کرد و در این مورد وضاحت بیشتر خواهند داد.

Trending

خروج از نسخه موبایل