جهان

کوریای شمالی پس از تهدید درباره پرواز های جاسوسی امریکا، راکت قاره پیما آزمایش کرد

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۱, ۱۴۰۲)

کوریای شمالی دو روز پس از تهدید به عواقب «تکان دهنده» در اعتراض به آنچه که فعالیت های جاسوسی تحریک آمیز امریکا در نزدیکی قلمرو خود خواند، برای اولین بار در سه ماه گذشته آزمایش راکت بالستیک قاره پیما روز چهارشنبه انجام داد.

برخی کارشناسان می‌گویند کوریای شمالی احتمالاً نوع راکت هواسونگ-۱۸ با سوخت جامد را پرتاب کرده است که رهگیری آن سخت‌تر از سایر راکت ها با سوخت مایع است. به گزارش اسوشیتدپرس، کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی پیشتر هواسونگ-۱۸ را قوی ترین سلاح هسته ای خود خوانده بود.

بر اساس ارزیابی های کوریای جنوبی و جاپان، یک راکت دوربرد کوریای شمالی که از مرکز این کشور حدود ساعت ۱۰ صبح پرتاب شد، فاصله حدود یک هزار کیلومتر را در ارتفاع ۶ هزار کیلومتری پیمود و سپس در آب‌های بین شبه جزیره کوریا و جاپان فرود آمد.

اردوی کوریای جنوبی این پرتاب را اقدام بزرگ تحریک آمیز خواند و گفت که مقامات کوریای جنوبی و ایالات متحده توافق کردند که مواضع دفاعی قوی و مشترک را حفظ کنند.

این پرتاب در حالی انجام شد که یون سوک یول، رئیس جمهور کوریای جنوبی و فومیو کیشیدا، صدر اعظم جاپان، برای شرکت در نشست این هفته ناتو از ویلنیوس در لیتوانیا بازدید کردند. در یک جلسه اضطراری شورای امنیت که در لیتوانیا تشکیل شد، یون به مقامات گفت که کوریای شمالی باید با عواقب ناشی از تحریک خود مواجه شود. هیروکاز ماتسونو، منشی کابینه جاپان گفت که کیشیدا از او خواسته تا برای جلسه شورای امنیت در مورد پرتاب آماده شود.

پرتاب روز چهارشنبه پس از آن انجام شد که کوریای شمالی در اوایل این هفته مجموعه‌ای از بیانیه ها را منتشر کرد که در آن ایالات متحده امریکا را به پرواز یک طیاره نظامی در نزدیکی کوریای شمالی برای جاسوسی از کوریای شمالی متهم کرد.

ایالات متحده و کوریای جنوبی اتهامات کوریای شمالی را رد کردند و از آن خواستند از هرگونه اقدام یا لفاظی که موجب خصومت می‌شود خودداری کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل