اخبار ساحوی

آغاز نخستین نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان در تاشکند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۷, ۱۴۰۱)

نخستین نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تاشکند، پایتخت ازبیکستان، آغاز شد.

وزارت خارجه ازبیکستان با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که نمایندگان ویژه کشورهای ازبیکستان، ایران، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ترکمنستان در این نشست حضور دارند و درباره برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان و نیز کمک‌های انسانی به این کشور گفتگو خواهند کرد.

براساس اعلامیه، وضعیت فعلی افغانستان، تعامل دو طرفۀ کشورها برای حل مشکلات کنونی، تأمین ثبات درازمدت و کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان از موضوعات مورد بحث در این نشست است.

در بخشی از اعلامیه آمده است: «درهفتم مارچ ۲۰۲۳، تاشکند میزبان اولین نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان است. نمایندگان ازبیکستان، چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ترکمنستان در مورد وضعیت کنونی افغانستان، همکاری طرف‌ها در حل و فصل اوضاع در این کشور و بر برقراری صلح و ثبات بلند مدت و همچنین تأمین کمک‌های بشردوستانه گفتگو خواهند کرد.»

در این نشست از افغانستان دعوت نشده است اما امارت اسلامی می‌گوید نشست‌های که به سود مردم افغانستان باشد از آن پشتیبانی می‌کند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، در مورد برگزاری این نشست‌ها می‌گوید: «این‌که آن‌ها در عرصه کمک‌های بشری و انسانی به مردم افغانستان گفتگو می‌کنند و یا این‌که با افغانستان همکاری صورت می‌گیرد، یک گام نیک است.»

آقای کریمی افزود: «ولی درکل گفته می‌توانیم تمام نشست‌های که به خیرخواهی مردم افغانستان باشد، به نفع مردم افغانستان باشد، یک گام نیک است.»

با این حال، سیاستمداران به این باوراند که عدم کسب مشروعیت امارت اسلامی سبب می‌شود که از افغانستان در این‌گونه نشست‌ها دعوت نشود.

پیش از این نیز همسایگان افغانستان نشست‌های متعددی را در سطح وزرای خارجه و نیز در چارچوب فارمت مسکو برگزار کرده‌اند و بر ضرورت تلاش مقام‌های حاکم در افغانستان بر تأمین امنیت، مبارزه با تروریزم، رعایت حقوق بشر و ایجاد دولت فراگیر تأکید کرده‌اند.

همزمان با این، توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، در دیدار با معاون وزارت خارجه قطر، تعامل، تعهد و نقش این کشور را در پشتیبانی از حق دختران و زنان افغان برای آموزش تقدیر کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل