اخبار ساحوی

آمار تلفات زلزله‌ ترکیه و سوریه از مرز ۲۰ هزار نفر گذشت

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۱, ۱۴۰۱)

به نقل از خبرگزاری رویترز صدها هزار نفر که پس از زلزله‌های ویرانگر ترکیه و سوریه در سه روز پیش بی‌خانمان‌ شده‌اند، با سرما، گرسنگی و ناامیدی دست به گریبان مانده‌اند و شمار تلفات در روز پنج‌شنبه (۲۰دلو) از ۲۰۰۰۰ نفر گذشته است.

درهمین حال نجات یافتن یک پسر ۲ ساله پس از ۷۹ ساعت ماندن در زیر آوار یک ساختمان فروریخته در شهرهاتای در ترکیه و چندین نفر روحیه را در میان ماموران جستجو و نجات بالا برده است. اما امیدها در این باره که شمار زیادی از افراد در زیر آوار ساختمان‌های ویران‌ شده شهرک و شهرها زنده باقی مانده باشند، کم شده است.

مجموع شمار تلفات در دو کشور ترکیه و سوریه اکنون با گذر از مرز ۲۰۰۰۰ نفر بیش از ۱۷۰۰۰ نفر کشته در زمین‌لرزه با قدرت مشابه در سال ۱۹۹۹ در شمال غرب ترکیه شده است.

یک مقام ترکیه گفت:« این مصیبت «مشکلاتی جدی» برای برگزاری انتخابات برنامه‌ریزی‌شده برای ۱۴ مه ایجاد می‌کند که رجب طیب اردوغان انتظار دارد در آن با سخت‌ترین چالش‌ها در طول دو دهه حضورش در قدرت روبرو شود.»

در حالیکه خشم بر سر تاخیر در ارائه کمک‌ها و اقدامات نجات در حال افزایش است، این مصیبت احتمالا در صورت برگزاری انتخابات بر ترکیب رای‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

از طرف دیگر، نخستین کاروان حامل کمک سازمان ملل به مناطق زلزله‌زده سوریه از مرز ترکیه عبور کرده‌ است.

منیره محمد مادر چهار فرزند که پس از زلزله از شهر حلب فرار کرده است، گفت: «این همه بچه این جا هستند و ما به گرما و تجهیزات نیاز داریم. دیشب آن‌قدر هوا سرد بود که ما نمی‌توانستیم بخوابیم. وضعیت بسیار بد است.»

صدها هزار نفر در هر دو کشور ترکیه و سوریه در میانه زمستان بی‌خانمان مانده‌اند. بسیاری از آنها در پناهگاه‌های موقتی در پارکینگ‌های سوپرمارکت‌ها، مساجد، کنار سرک‌ها یا در میان ویرانه‌ها خیمه زده‌اند و اغلب به غذا و آب و گرما دسترسی ندارند.

بر اساس گزارش مقدماتی پوهنتون بغازیچی ترکیه حدود ۴۰ درصد ساختمان‌ها در شهر قهرمان‌مرعش در ترکیه که مرکز سطحی زلزله بود، آسیب دیده‌اند.

در یک تانک تیل در نزدیکی شهر کمال‌پاشا، مردم در جعبه‌های لباس‌های اهدایی به دنبال لباس می‌گشتند. در شهر بندری اسکندرون، مردم در کنار سرک‌ها و در گراج‌ها و انبارهای ویران‌شده دور آتش گرد آمده بودند.

مقامات در ترکیه می‌گویند حدود ۶۵۰۰ ساختمان در این کشور فرو ریخته‌اند و ساختمان‌های بی‌شماری هم آسیب دیده‌اند.

فرح‌الدین کوچا، وزیر صحت ترکیه گفت شمار تلفات در این کشور به ۱۷۰۴۶ نفر رسیده است. شمار تلفات در سوریه اکنون به بیش از ۳۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل