رویداد های اخیر

آگاهان: جوبایدن نیروهای خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲۱, ۱۳۹۹)

رسانه‌های امریکایی به نقل از آگاهان می‌گویند که جوبایدن، رییس جمهور منتخب امریکا، نیروهای اندکی خود را در افغانستان برای مبارزه با هراس‌افگنی حفظ خواهد کرد، اما به گفته این آگاهان این اقدام امریکا با مقاومت طالبان همراه خواهد شد.

از نظر آگاهان اداره بایدن به اکثریت موارد توافقنامه امریکا و طالبان متعهد خواهد ماند.

 بر بنیاد این گزارش جوبایدن نیز مانند دونالد ترمپ بر ادامه جنگ به ویژه جنگ طولانی امریکا در افغانستان مخالف است اما ترمپ میخواست همه نیروهای امریکایی را از افغانستان تا آغاز سال آینده میلادی خارج کند، اما بایدن در نظر دارد یک بخش نیروهای خود را در افغانستان حفظ کند.

بایدن در یک گفتگو با روزنامه ستارس اند سترپس گفته است که:”من از کاهش نیروهای امریکایی حمایت میکنم، اما یک مشکل این است که ما باید در مورد هراس‌افگنی نگران باشیم.”

این در حالی است که اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، در یک تویت تبریکی به جوبایدن گفته بود که وی میخواهد همکاری‌های  ستراتیژیک را با امریکا بشمول مبارزه با هراس‌افگنی و آوردن صلح به افغانستان ادامه دهد.

از سوی دیگر، طالبان ابراز امیدواری کرده اند که رییس جمهور منتخب امریکا به توافقنامه امریکا و طالبان پابند خواهد ماند.

طالبان در یک اعلامیه گفته اند: ” امارت اسلامی میخواهد به رییس جمهور منتخب امریکا و اداره جدید وی تاکید کند که این توافقنامه (توافقنامه دوحه) یک راه بسیار مناسب و موثر برای ختم جنگ است.”

اما نماینده‌گان مردم افغانستان در شورای ملی از امریکا خواستند تا این توافقنامه را دوباره با طابان به شمول خروج نیروهای امریکایی مورد بحث قرار دهد.

اشلی جکسون، یک پژوهش‌گر امریکایی، در این باره گفت:” من در این مورد نمیدانم که امریکا و بایدن این خواست‌ها را عملی میکند یا نه.”

اما مقام‌های نظامی امریکایی گفته اند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مشروط بر عملی نمودن توافقنامه صلح دوحه از سوی طالبان است.

Trending

خروج از نسخه موبایل