صحت

اتحادیه خدمات دوایی هرات: هنوز هم دوا به گونه غیرقانونی وارد کشور می‌شود

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۹, ۱۴۰۲)

اتحادیه خدمات دوایی در هرات می‌گوید که هنوز هم بازار قاچاق ادویه گرم است و به گونه غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

به گفته این اتحادیه، شرکت های مختلف دواها را با برند ونشان خاص وارد می کنند، بناءً تفاوت قیمت در بازارها محسوس است.

این در حالی است که شهروندان می‌گویند که در بعضی از دواخانه ها اضافه ستانی وجود دارد.

احمد فردین جامی، باشنده هرات می‌گوید: «به جای همکاری با مردم، مشاهده می‌شود که قیمت دوا در دواخانه ها افزایش پیدا کرده یا هر کمپنی عین دوا را با نام مخصوص خود به بازار عرضه می‌کند.»

عبدالوحید مفکر، باشنده هرات می‌گوید: «ریاست صحت عامه باید روی این موضوع یک برنامه ریزی منظم داشته باشد تا دواخانه ها را نظارت کنند.»

اتحادیه خدمات دوایی در زون غرب به این باور است که بازار دوا هنوز هم به گونه صدفیصد کنترول نمی شود، روند قاچاق دوا به داخل کشور ادامه دارد و شرکت‌های مختلف دواها را با برند ونشان خاص وارد می کنند، بناءً تفاوت قیمت در بازار دوا محسوس است.

عبدالکریم شیرزاد، رئیس اتحادیه خدمات دوایی زون غرب می‌گوید: «هنوز قوانین صد فیصد تطبیق نمی‌شود. امکانات ارگان های مسئول آنقدر وسیع نیست که بتوانند دقیقاً تحت کنترول بگیرند. اتحادیه های دوایی در سراسر افغانستان وجود دارد که همین زنجیره اتحادیه ها یک کمی بازار را تحت کنترول دارند ولی اتحادیه ها ادارات اجرایی نیستند.»

اما اداره صحت عامه تاکید می‌کند که بارها با کسانی که اضافه ستانی کرده و یا جواز آنها مشکل داشته برخورد جدی صورت گرفته است.

محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات می‌گوید: «اداره صحت عامه همیشه در برنامه های نظارتی خود، اسناد و مدارکی که شرکت دوا را خریداری کرده با آن قیمتی که به فروش می‌رساند، تطابق داده است ولی ما شاهد مواردی هم بودیم که تخطی های دال بر اضافه ستانی هایی صورت می‌گرفته است.»

از سوی دیگر برخی فروشنده های دوا به این باور اند که قیمت ها در بازارهای جهانی درحال تغییر است. با این حال دوای مورد نیاز بازار از صدها شرکت خارجی وارد کشور می‌شود، بناءً متنوع بودن دواها سبب تفاوت در قیمت آنها شده است.

فریدون توخی، وکیل صنف دواخانه داران شهر هرات می‌گوید: «فعلاً دواهای که در بازار فروخته می‌شود، دواهای اصلی و با کیفیت و از کمپنی های معتبر بین‌المللی است.»

خالد احمد غفوری، وارد کننده دوا می‌گوید: «دو بحث اینجا وجود دارد، یکی اینکه مردم می‌گویند دوا گران شده است. یکی اینکه به سطح جهانی اگر ما و شما حساب بکنیم، مواد خام در تمام جهان هر چه که باشد، گران شده است.»

در هرات صدها دواخانه و شرکت واردکننده دوا وجود دارد و همواره مسئله تفاوت قیمت‌ها معضل جدی برای مردم بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل