خبرهای تازه

اتمر: طالبان در مورد پیشنهاد صلح حکومت دچار تضاد ها شده اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

 محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی می گوید روی پیشنهاد صلح دولت افغانستان بین رهبران طالبان تضاد ها و کشمکش ها ایجاد شده است.

حدود یک ماه پیش اینجا نشست روند کابل، حکومت بسته پیشنهادی صلح را برای طالبان اعلام کرد.

اما تاکنون گروه طالبان هیچ پاسخ رسمی به فراخوان صلح نداده اند اما مشاور امنیت ملی در گفتگو با دویچه وله گفته، تا اینجای کار پاسخ این گروه افزایش حملات هراس افگنی بوده و بین رهبران طالبان هم روی پیشنهاد صلح دولت، توافق وجود ندارد.

آقای اتمر گفته است:”در بین طالبان عملا تضاد ها و کشمکش ها در سطح رهبری شان اغاز شده انهای که آرزو دارند شامل پروسه صلح شوند و از تسلط خارجی ها خود را خارج بسازند تلاش دارند تا رهبری طالبان را قانع بسازند تا در این مورد پاسخ مثبت داده شود.”

 در کنار صلح، حکومت گزینه نظامی را از روی گروه های تندرو به شمول طالبان برنداشته و با آنان در میدان های نبرد در پیکار است. بسته پیشنهادی صلح به طالبان زمان بندی ندارد از این رو دولت هم جنگ می کند هم انتظار پاسخ فراخوان اش را دارد.

آقای اتمر اظهار داشت:”اگر پاکستان همکاری کند یا نه ما پروگرام صلح را پیش می بریم. در یک دست اما پیشنهاد صلح است اما در دست دیگر ما برنامه های دفاعی برای مردم افغانستان است.”

 حکومت ازتلاش های صلح جویانه خسته به نظر نمیرسد؛ روز دوشنبه و سه شنبه همین هفته، نشست تاشکند برگزار خواهد شد، با اجندای صلح و امنیت برای افغانستان و بررسی نتیجه نشست صلح روند کابل. این نشست، افغانستان، برخی کشور های منطقه و جهان و سازمان ملل  را در ازبیکستان گردهم میاورد.

محمد حسن حقیار، آگاه سیاسی بیان داشت:”تلاش های صلح وقتی به نتیجه می رسد که امریکا نقش میانجی را بازی نکند بل در کنار دولت افغانستان طرف گفتگو کننده با طالبان باشد.”

 واشنگتن نشست تاشکند را مهم و زمینه ی برای پشتیبانی جهانیان از تلاش های صلح رییس جمهور غنی گفته و اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که در این نشست، فدریکا موگیرینی نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و امنیت شرکت خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل