صحت

اجرا عملیات موفق و شگفت انگیز درشفاخانه سردار محمد داود خان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۱, ۱۴۰۱)

برای اولین بار درسطح منطقه متخصصین شفاخانه شهید سردار محمد داود خان توانستند به یک مریض از معده یک تیوپ مری ساخته و درعنق با قسمت سالم مری پیوند دهند.

به گفته مسوولین مریض نسبت مشکلات در بلع کردن موادغذائی از مدت ۶ سال بدینطرف در خوردن مواد غذائی با مشکل مواجه بود و همچنان از مدت دو سال بدینطرف در نوشیدن مایعات مشکل داشت.

مریض در جریان عملیات و بعد از عملیات به کدام اختلاط و مشکل مواجه نشده و با کسب صلاح و رضایت کامل مرخص گردید.

مریض چندین بار به مراکز مختلف صحی در داخل و خارج کشور جهت تداوی مراجعه نموده بود که در این جریان چندین بار عملیه متوسع ساختن مری توسط اندسکوپی (Balon Dilatition) اجرا گردیده که نتیجه مطلوب نداشت.

به گفته مسوولین باالاخره مریض به شفاخانه شهید سردار محمد داود خان مراجعه و در سرویس جراحی صدری و اوعیه داخل بستر گردیده و معاینات لازمه جهت ارزیابی اجرا گردید مریض به تشخیص (Esophagal Stricture) (یا تضیق مری) ناشی از نوشیدن مواد (Castic agent) (نوشیدن تیزاب) بود تشخیص شد.

پس از تشخیص تصمیم اتخاذ شد تا مریض با اجرای عملیه جراحی (Esophagectomy + Gastric Conduit) مری کاملاً برداشته شده و از معده یک تیوب مری ساخته شود که در عنق با قسمت سالم مری پیوند داده شد.

دراین عملیات برید جنرال پوهنوال دوکتور محمدیعقوب نورزی سرجراح، متخصصین سرویس جراحی صدری واوعیه وانستیزی سهم فعال داشتند.

مسوولین شفاخانه می‌گویند که در جریان عملیات و بعد از عملیات مریض به کدام اختلاط و مشکل مواجه نشده مریض به روز دهم با کسب صلاح و رضایت کامل مرخص گردید.

Trending

خروج از نسخه موبایل