رویداد های اخیر

اخراج بیش‌از یک‌هزار پناهجوی افغان به‌گونه اجباری دریک هفته اخیر از ترکیه

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۱, ۱۴۰۱)

اداره مهاجرت ترکیه با نشر اطلاعیه‌ای گفته است که از ۲ تا ۸ سپتامبر ماه جاری میلادی سه‌هزار پناهجوی غیرقانونی را به کشورهای‌شان بازگردانده‌ اند که ازاین میان بیش‌از یک‌هزارتن آنان پناهجویان افغان هستند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «یک‌هزار و ۴۹۲ تن از این پناهجویان شهروندان افغانستان هستند. همچنین ۴۴۸ نفر تبعه پاکستان و یک‌هزار و ۹۸ هزار تن دیگر نیز اتباع سایر کشورها هستند. شمار پناهجویان غیر قانونی که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون از ترکیه اخراج شده‌اند به ۷۸ هزار و ۷۱۶ تن می‌رسد. ما از سال جاری میلادی تاکنون، مانع ورود ۲۰۹ هزار و ۳۱۸ مهاجر غیرقانونی به ترکیه شده‌ایم.»

با این حال، مسوولان وزارت مهاجرین وعودت کنندگان کشور گفته اند که تلاش دارند تا با کشورهای میزبان مهاجران افغان وارد مذاکره شوند و نشست‌هایی را برای حل این موضوع برگزار کنند تا از اخراج اجباری افغان‌ها جلو گیری شود.

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین دراین زمینه گفت: «ما با جناح ترکیه صحبت کردیم وکسانیکه نمی‌خواهند برگردند نباید به گونه اجباری اخراج شوند و ما برای حل این معضل نشست‌های با کشورهای همسایه داریم.»

از سویی هم، برخی از آگاهان اظهار کرده‌اند که مهاجرت‌های غیرقانونی یکی از مشکلات بزرگ اجتماعی کشور است و حکومت باید گام‌های موثری را برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی بردارد.

به گفته آنان، افزایش فقر و بی‌کاری را از دلایل مهاجرت‌های غیرقانونی به کشورهای بیرونی عنوان می‌کنند.

شماری دیگر از آگاهان اما از حکومت می‌خواهند که برای جلوگیری از اخراج مهاجران افغان با کشورهای میزبان وارد مذاکره شوند تا این روند توقف یابد.

این درحالیست که براساس آمار وزارت مهاجرین وعودت کنندگان، هم اکنون سه میلیون شهروند افغان به کشور پاکستان، سه میلیون افغان دیگر به کشور ایران و تعدادی مهاجران افغان در دیگر کشورها هم به یک میلیون تن میرسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل