رویداد های اخیر

استانکزی: کشورها در استقرار امنیت افغانستان نقش فعال ایفا کنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۴, ۱۴۰۱)

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه امارت اسلامی از کشورهای همسایه می‌خواهد تا در قبال بازسازی، امنیت و توسعه تجارت افغانستان را یاری کنند.

آقای استانکزی این مطلب را در برنامه بهره برداری شبکه برق رسانی میدان هوایی بلخ بیان کرده است.

او می‌گوید: «طوریکه افغانها در آزادی منطقه نقش مهم داشتند و نگذاشتند که اجنبی‌ها پایگاه دایمی داشته باشند و به قیمت خون خود منطقه و کشور خود را آزاد ساخته و آزادی را به کشورهای دیگر هم انتقال دادند، حالا این وظیفه اخلاقی تمام کشورها و کشورهای منطقه است تا مسئولیت خود را ادا سازند.»

طرح بازسازی شبکه برق‌رسانی میدان هوایی بلخ به کمک مالی و تخنیکی کشور ازبیکستان انجام شده است.

عصمت‌الله ایرگاش‌یف، نماینده رییس جمهور ازبیکستان برای افغانستان، از ادامه‌ همکاری‌های کشورش به افغانستان اطمینان می‌دهد.

او می‌گوید: «روابط بین ما و حکومت کنونی از یکسال قبل آغاز نشد؛ اولین ملاقات در سال ۱۹۹۰ بود؛ از همان زمان رهبریت حکومت ازبیکستان همیشه کوشش می‌کرد که در افغانستان صلح و ثبات بیاید و از همان زمان با تمام افغان‌ها، احزاب و حرکات سیاسی ملاقات دوستانه داشتیم و امروز ما شاهد توسعه روابط با افغانستان هستیم.»

با این حال رفع مشکلات تخنیکی میدان هوایی بلخ با استقبال وزارت ترانسپورت و هوانوردی روبه رو شده است. وزیر ترانسپورت می‌گوید پس از تکمیل این طرح میدان‌ هوایی مزارشریف آماده‌ هر نوع پرواز است.

حمیدالله آخند زاده، وزیر ترانسپوت می‌گوید: «تیم تخنیکی کشور ازبیکستان سیستم لایتنگ، خط رنوی ، بخش رادیو وتخنیک را ترمیم، سب استیشن برق ۲۰ کیلوولت را جدیداً احداث و کارمندان فنی ما را آموزش های مسلکی دادند.»

کشور ازبیکستان از چندین ماه به این سو مشغول ترمیم میدان هوایی مزارشریف بود که حالا با آموزش بخش های تخنیکی و ترمیم خط رنوی این میدان آماده پروازهای داخلی و بین المللی شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل