رویداد های اخیر

استقبال از تصمیم امارت اسلامی مبنی بر منع کشت کوکنار درافغانستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۶, ۱۴۰۱)

سازمان همکاری‌های اسلامی از تصمیم رهبری امارت اسلامی افغانستان مبنی بر منع کشت کوکنار در افغانستان استقبال کرده و از جامعه جهانی خواسته است که برای ارایۀ بدیل کشت کوکنار به دهقانان و درمان معتادان افغان ادامه دهد.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی به تاریخ (یک شنبه ۱۴ حمل) با صدور فرمانی، کشت کوکنار و هرگونۀ مواد نشه‌آور را در سراسر افغانستان به گونۀ “مطلق” ممنوع اعلام کرد و گفته است که پس از این، هیچ‌کسی نمی‌تواند کوکنار را در این کشور کشت کند.

رهبر امارت اسلامی افزوده که با متخلفین که کوکنار کشت می‌کنند مطابق “شریعت اسلامی” برخورد خواهد شد.

دفتر سازمان همکاری‌های اسلامی در کابل ناوقت روز گذشته (دوشنبه ۱۵ حمل) به نقل از حسین ابراهیم طه، منشی عمومی این سازمان گفته است که ارایۀ کشت بدیل و کمک برای درمان معتادان مواد مخدر، باید بخش مهمی از کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان باشد.

منشی این سازمان همچنین گفته است که ممنوعیت کشت کوکنار یکی از تعهدات حکومت امارت اسلامی برای جلوگیری موثر از تولید مواد مخدر در افغانستان به شمار می‌رود.

در این حال، یان مک‌کری، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان ممنوعیت کشت کوکنار توسط امارت اسلامی را یک “گام نخست”خوانده و بر تطبیق این فرمان تاکید کرده است.

آقای مک‌کری در تویتر گفته است که :”یک سکتور زراعتی قانونی و سالم می‌تواند به رشد اقتصادی افغانستان و مردم این کشور کمک کند.”

از زمانیکه امارت اسلامی در اواسط اگست سال گذشته قدرت را در افغانستان دوباره در دست گرفته اند، جلوگیری از کشت و قاچاق مخدرات یکی از خواست‌های عمدۀ جامعۀ جهانی از امارت اسلامی بوده است.

همزمان با صدور فرمان رهبر امارت اسلامی در بارۀ ممنوعیت کشت کوکنار، منابع در ولایت هلمند می‌گویند که قیمت مواد مخدر در بازارهای این ولایت سه برابر شده است.

برخی از فروشندگان مواد مخدر در هلمند به صدای امریکا گفته اند که در حال حاضر، یک “من” تریاک به ۲۰۰هزار کلدار پاکستانی به فروش می‌رسد، در حالی که این مقدار در گذشته به ۸۵۰۰۰ کلدار پاکستانی به فروش می‌رسید.

Trending

خروج از نسخه موبایل