رویداد های اخیر

اشرف غنی: نخواستم امارت اسلامی لذت تحقیر رییس جمهور افغانستان را ببینند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

محمداشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک سالگی فرار خود و به قدرت رسیدن امارت اسلامی در کابل در گفتگو با فرید ذکریا در شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد که آخرین فردی بوده که پایتخت را ترک کرده است‌.

درباره‌ی دلیل فرار خود گفته است: “نخواستم به طالبان (امارت اسلامی) و حامیانش، بازهم لذت تحقیر رئیس جمهور افغانستان را بدهم.”

غنی پیش از آن بارها گفته بود که در دفاع از کشورش حاضر است جان خود را بدهد. اما فرار او در بعدازظهر ۱۵ آگست از کابل، جهان را حیرت‌زده ساخت.

او گفت:”من سوار طیاره شدم و از کشور خارج شدم چون دفاع غیرممکن شده بود. تمامی محافظان رئیس جمهوری آب شده بودند (نبودند)، وزیر دفاع رفته بود و وزارت دفاع خالی بود.”

بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع پیشین افغانستان که در آخرین هفته‌ها به سرپرستی وزارت دفاع گماشته شد، به تازگی در مورد اظهارات آقای غنی واکنشی نشان نداده است اما او سال گذشته گفته بود:”حوالی ساعت ۲ بعدازظهر روز یک‌شنبه، ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، سه بال هلیکوپتر از ارگ برخاستند و به استقامت شمال پرواز کردند. من از کلکین (پنجره) دفترم هلیکوپترها را دیدم. فکر کردم طبق معمول رفت‌وآمد می‌کنند. سه بال هلیکوپتر رییس جمهور همیشه در ارگ بودند و فرمان‌دهی‌اش طبعاً به دست خودشان بود.”

غنی همچنین ادعاهای مداوم مبنی بر اینکه ده‌ها میلیون دالر پول نقد را با خود به همراه سایر مقامات در حال فرار با هلیکوپتر برده است را رد کرد.

این درحالی است که اشرف غنی پیش از این در مصاحبه با تلویزیون دیجیتالی ای‌بی‌ان نیز مدعی شد که براساس قانون اساسی افغانستان هنوز هم رئیس جمهور کشور است. او در آن مصاحبه، توافقنامه دوحه و وعده‌های زلمی خلیلزاد به شماری از سیاسیون افغان را عامل اصلی فروپاشی نظام “جمهوریت” در افغانستان عنوان کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل