خبرهای تازه

اظهارات سیاسیون در مورد سفر دوباره زلمی خلیل‌زاد به کابل

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

خلیلزاد از چهره های اثر گذار در سیاست افغانستان؛ این دیپلومات امریکایی اینبار وارد صحفه تازه در سیاست افغانستان شده تا درب مذاکرات صلح با طالبان را بگشاید.

آقای خلیل‌زاد در جریان این ماموریت دوبار با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله و چند رهبر سیاسی افغانستان و همچنان با نمایندگان طالبان دیدار کرده است.

احزاب سیاسی از حضور خلیلزاد در روند صلح خشنود اند.

عبدالله قرلق، معاون جنبش ملی مردم افغانستان می گوید: زلمی خلیل‌زاد پس از رایزنی با مقام های حکومت و جریان های سیاسی توافق کرده است تا یک گروهی با صلاحیت از مقام های حکومتی و جریان های سیاسی با طالبان وارد مذاکره شوند.

حالا که گفتگو های صلح در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 98 داغ شده است، باور های تازه ایجاد کرده است،  جریان های سیاسی می گویند: ممکن انتخابات برگزار نشود و با آمدن احتمالی طالبان حکومت موقت شکل گیرد.

سید اسحاق گیلانی، رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان در گفتگو با آریانانیوز می گوید: “اگر طالبان و حکومت به این نتیجه برسند که حکومت موقت ساخته شود، باز دیگر ضرورت به انتخابات نمی شود، و اگر حکومت موقت ساخته نمی شود انتخابات می کنند به یقین که ما 5 سال دیگر درگیر جنگ خواهیم بود.”

ارگ ریاست جمهوری می گوید که آقای خلیل‌زاد در دیدار با رییس جمهوری غنی درباره سفرهای اخیرش به کشورهای مختلف گزارش ارایه کرده و گفته است که آمریکا تحت رهبری دولت افغانستان برای هرگونه همکاری در خصوص صلح آماده است.

سید مخدوم رهین، رهبر حزب خدمتگار مردم افغانستان می گوید: “خلیل‌زاد به حیث یک دیپلمات ورزیده امریکایی افغان تبار از طرف وزارت امور خارجه امریکا موظف است تا در باره صلح با جوانب مختلف صحبت بکند، در هیچ حال وظیفه اش این نیست که برود به کسی گزارش بدهد.”

صدیق پتمن، معاون جبهه ملی نوین افغانستان می افزاید: “این یک ماموریت مشترک است و تا زمانی که هر دو جناح مشترکن با هم کار نکنند حتی هرسه جناح حکومت طالبان و امریکا راه حل ممکن نیست مذاکرات با طالبان و حکومت افغانستان ماموریت خلیل‌زاد است.”

حکومت بارها گفته است که 21 گروه شورشی در افغانستان فعالیت می کند، اما طالبان همه این گفته ها را در مسکو رد کردند.

شیرمحمد عباس ستانکزی، نماینده گروه طالبان در نشست مسکو گفت: “این چیزهای که اداره کابل می گوید: تمام اینها حقیقت ندارد اگر اینها می گویند که گروهای تروریستی در افغانستان است، کی است؟ در داخل افغانستان امارات اسلامی در مقابل خارجی ها جهاد می کند.”

همزمان با آمدن خلیل‌زاد دامنه گفت و گوهای صلح طالبان با حکومت هم سرو سامان گرفته است اما ظاهرن نرفتن نماینده های دولت افغانستان در نشست مسکو بی میلی ها نسبت به صلح را نشان میدهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل