Connect with us

رویداد های اخیر

اعتراف مشاور پیشین امنیت ملی امریکا به دست داشتن در طراحی کودتا در کشورهای دیگر

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده امریکا در دوره دونالد ترامپ، در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبری سی‌‌ان‌ان هنگام بحث درباره حمله طرفداران ترامپ به کنگره در ۶ جنوری ۲۰۲۰، گفت:”من خودم در طراحی کودتا در کشورهای خارجی نقش داشته‌ام.”

در این برنامه بین بولتون و جیک تپر، مجری شبکه خبری سی‌‌ان‌ان در مورد اینکه آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا با عدم پذیرش نتایج انتخابات تلاش کرد تا در ۶ جنوری کودتا کند، بحث و مشاجره رخ داد.

بولتون با تاکید بر اینکه وقایع ۶ جنوری یک کودتای به دقت برنامه‌ریزی‌شده نبوده، عنوان داشت:”ترامپ توانایی آن را نداشت که اینطور عمل کند، او به راحتی از یک ایده به ایده دیگر می‌پرید.”

جیک تپر در واکنش به این اظهارات بولتون، گفت: لازم نیست برای انجام کودتا بسیار باهوش باشید.

بولتون نیز تصریح کرد:”به عنوان کسی که به طراحی کودتا در کشورهای دیگر نقش داشته می‌گویم که با این نظر مخالفم؛ این امر کار زیادی می‌طلبد. این کاری نیست که ترامپ انجام دهد. ترامپ مدام تغییر نظر می‌داد. در نهایت، او راه را برای ورود شورشیان به کنگره باز کرد، اما نه برای سرنگونی قانون اساسی.”

تپر در ادامه از بولتون درباره جزئیات کودتاها سوال پرسید و بولتون قبل از آن که به ونزوئلا اشاره کند، گفت: “من وارد جزئیات نمی شوم. معلوم شد که موفقیت آمیز نبود. نه این که ما اقدامات زیادی در این راستا انجام دادیم بلکه شاهد آن چه که برای یک اپوزیسیون برای تلاش برای سرنگونی یک رئیس‌جمهور غیرقانونی انتخاب شده انجام شد، بودیم و آن‌ها شکست خوردند”.

در سال ۲۰۱۹، که بولتون سمت مشاور امنیت ملی را به عهده داشت واضحا از درخواست خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا برای برکناری نیکولاس مادورو رئیس جمهور این کشور حمایت کرد؛ با این استدلال که انتخاب دوباره مادورو نامشروع بود. اما در نهایت مادورو در قدرت باقی ماند. 

مجری سی‌‌ان‌ان گفت: “احساس می کنم چیزهای دیگری هم (به جز ونزوئلا) وجود دارد که به من نمی گویید. بولتون پاسخ داد: «مطئنم وجود دارد.”

بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی سال ها از تاریخ مداخلات واشنگتن در کشورهای دیگر انتقاد کرده اند، از نقش این کشور در سرنگونی نخست وزیر ملی گرای وقت ایران محمد مصدق در سال ۱۹۵۳ و جنگ ویتنام، از حمله بر عراق و أفغانستان در قرن حاضر.

اما این برای مقامات امریکایی غیرعادی است که آشکارا نقش خود را در دامن زدن به ناآرامی در کشورهای خارجی تصدیق کنند.

دیکنز اولیو، یک خبرنگار کینیایی بی‌بی‌سی در توییتر خود نوشت:”جان بولتون که در بالاترین منصب ها در حکومت ایالات متحده، از جمله به عنوان سفیر در ملل متحد خدمت کرده به طور تصادفی در مورد همکاری اش برای برنامه ریزی کودتا در کشورهای دیگر سخن گفته است.”

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!