رویداد های اخیر

اعتراف مشاور پیشین امنیت ملی امریکا به دست داشتن در طراحی کودتا در کشورهای دیگر

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده امریکا در دوره دونالد ترامپ، در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبری سی‌‌ان‌ان هنگام بحث درباره حمله طرفداران ترامپ به کنگره در ۶ جنوری ۲۰۲۰، گفت:”من خودم در طراحی کودتا در کشورهای خارجی نقش داشته‌ام.”

در این برنامه بین بولتون و جیک تپر، مجری شبکه خبری سی‌‌ان‌ان در مورد اینکه آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا با عدم پذیرش نتایج انتخابات تلاش کرد تا در ۶ جنوری کودتا کند، بحث و مشاجره رخ داد.

بولتون با تاکید بر اینکه وقایع ۶ جنوری یک کودتای به دقت برنامه‌ریزی‌شده نبوده، عنوان داشت:”ترامپ توانایی آن را نداشت که اینطور عمل کند، او به راحتی از یک ایده به ایده دیگر می‌پرید.”

جیک تپر در واکنش به این اظهارات بولتون، گفت: لازم نیست برای انجام کودتا بسیار باهوش باشید.

بولتون نیز تصریح کرد:”به عنوان کسی که به طراحی کودتا در کشورهای دیگر نقش داشته می‌گویم که با این نظر مخالفم؛ این امر کار زیادی می‌طلبد. این کاری نیست که ترامپ انجام دهد. ترامپ مدام تغییر نظر می‌داد. در نهایت، او راه را برای ورود شورشیان به کنگره باز کرد، اما نه برای سرنگونی قانون اساسی.”

تپر در ادامه از بولتون درباره جزئیات کودتاها سوال پرسید و بولتون قبل از آن که به ونزوئلا اشاره کند، گفت: “من وارد جزئیات نمی شوم. معلوم شد که موفقیت آمیز نبود. نه این که ما اقدامات زیادی در این راستا انجام دادیم بلکه شاهد آن چه که برای یک اپوزیسیون برای تلاش برای سرنگونی یک رئیس‌جمهور غیرقانونی انتخاب شده انجام شد، بودیم و آن‌ها شکست خوردند”.

در سال ۲۰۱۹، که بولتون سمت مشاور امنیت ملی را به عهده داشت واضحا از درخواست خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا برای برکناری نیکولاس مادورو رئیس جمهور این کشور حمایت کرد؛ با این استدلال که انتخاب دوباره مادورو نامشروع بود. اما در نهایت مادورو در قدرت باقی ماند. 

مجری سی‌‌ان‌ان گفت: “احساس می کنم چیزهای دیگری هم (به جز ونزوئلا) وجود دارد که به من نمی گویید. بولتون پاسخ داد: «مطئنم وجود دارد.”

بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی سال ها از تاریخ مداخلات واشنگتن در کشورهای دیگر انتقاد کرده اند، از نقش این کشور در سرنگونی نخست وزیر ملی گرای وقت ایران محمد مصدق در سال ۱۹۵۳ و جنگ ویتنام، از حمله بر عراق و أفغانستان در قرن حاضر.

اما این برای مقامات امریکایی غیرعادی است که آشکارا نقش خود را در دامن زدن به ناآرامی در کشورهای خارجی تصدیق کنند.

دیکنز اولیو، یک خبرنگار کینیایی بی‌بی‌سی در توییتر خود نوشت:”جان بولتون که در بالاترین منصب ها در حکومت ایالات متحده، از جمله به عنوان سفیر در ملل متحد خدمت کرده به طور تصادفی در مورد همکاری اش برای برنامه ریزی کودتا در کشورهای دیگر سخن گفته است.”

Trending

خروج از نسخه موبایل