رویداد های اخیر

اعتماد سازی و نقشه‌راه سیاسی موضوعات مهم مذاکرات امروز دوحه

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۷, ۱۴۰۰)

در دومین روز مذاکرات میان هیات های بلند پایه دولت افغانستان و طالبان؛ چانه‌زنی برای تشکیل سه گروه مذاکراتی جریان دارد.

منابع از دوحه به آریانا نیوز می‌گویند که این سه گروه کاری قرار است روی سه موضوع‌ی قانون اساسی آینده، اعتماد سازی و نقشه راه سیاسی به صورت همزمان و موازی کار کنند.

بر بنیاد گفته های این منابع رهایی زندانیان طالب و بیرون‌شدن نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد در بخش اعتمادسازی و ایجاد حکومت گذار در بحث نقشه راه سیاسی می‌گنجد.

اما آتش بس، فوری ترین چیزی است که نمایندگان هیات دولت افغانستان به دنبال آن اند، کابل به این باور است که طالبان به دنبال گرفتن قدرت از راه زور هستند نه اینکه بخواهند به یک راه حل سیاسی از راه گفت‌گو برسند.

سهیل شاهین عضو هیات مذاکره کننده طالبان میگوید: “این برداشت طرف مقابل است، سیاست ما این نیست؛  سیاست ما این است که به یک راه حل از راه مذاکره برسیم؛ چون آن زمان ما می توانیم در افغانستان یک صلح پایدار بر قرار کنیم که هدف نهایی همه ما است.”

در اینجا هیات جمهوریت از نوع نظام آینده بر بنیاد تصمیم مردم را هم بحث می کنند اما طالبان تا کنون از قبول اراده مردم در پای صندق های رای چیزی نگفته اند و خواهان ایجاد نظام اسلامی شبیه همین امارات خودشان هستند.

سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح میگوید: “فراموش نکنید افغانستان طی دو دهه گذشته دیموکراسی را تجربه کرده است اراده مردم بر اساس هر نفر یک رای چی زن چی مرد از ارزش های اولیه ما است که برای ما در این دور مذاکرات مهم است.”

تا کنون  هیات‌های دو طرف با ترکیب ۷ نفره از هردو سو، چهار جلسه‌ را پشت درهای بسته به پایان رسانده اند.

عبدالله عبدالله، کریم خلیلی، عبدالسلام رحیمی، عطا محمد نور، معصوم استانکزی، فاطمه گیلانی و باتور دوستم از طرف دولت افغانستان و عبدالغنی برادر، شهاب‌الدین دلاور، عبدالسلام حنفی، ملا دین محمد، مولانا فرید، ملا فاضل و شیخ عبدالحکیم حقانی از طرف گروه طالبان در این جلسات حضور دارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل