Connect with us

رویداد های اخیر

اعضای مجلس: حکومت تصویب بودجه را بالای مجلس تحمیل میکند

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۲۴, ۱۳۹۹)

شماری از نماینده‌گان مردم در مجلس نماینده‌گان امروز ( چهارشنبه، ۲۴جدی) می‌گویند که حکومت تلاش دارد تا با افزود پول‌های میلیاردی در کودهای احتیاطی تصویب بودجه را بالای مجلس تحمیل نماید که این کار گرفتن صلاحیت مجلس از سوی حکومت است.

نذیراحمد حنفی، رییس کمیسیون تقنین مجلس نماینده گان، در این باره گفت:”ولسی جرگه از صلاحیت‌های مشخص اش باید دفاع کند و استبداد کودها که حسابات میلیاردی است حکومت میخواهد بالای ما تحمیل کند در حالی که صلاحیت اختصاصی مجلس بودجه است.”

ناهید فرید، رییس کمیسیون امور زنان مجلس نماینده گان، در این مورد گفت:”آقای غنی بودجه مال ملت است و حق ندارید پروژه‌ها را از بودجه ملی حذف کنید و در کود نود و یک که میلیاردها افغانی را مصرف مقامات خود کنید.”

یکسان سازی معاشات، کارمندان پایین رتبه حکومت از خواست‌های دیگر اعضای مجلس است که خواستار عملی شدن آن در بودجه سال ۱۴۰۰ استند.

حمید الله حنیف، عضو مجلس نماینده گان، در این باره گفت:”ازدیاد معاشات از طرف ما تصویب شده و این بحث مهم ترین پروژه برای مردم افغانستان است و باید برای این موضوع اولویت داده شود.”

 درهمین حال رییس مجلس نماینده گان می گوید که متوازن سازی معاشات کارمندان پایین رتبه دولتی به شمول معلمین و سربازان خط سرخ این مجلس است و همچنان در صورت رعایت انکشاف متوازن بودجه تصویب خواهد شد.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده گان، در این باره گفت:” در بودجه اصل متوازن بودن و یکسان سازی معاشات درنظر گرفته نشده بود و ما با دقت کامل اصل یکسان سازی معاشات را در نظر می گیرم و اگر حکومت تکمین نکند، بودجه تصویب خواهد شد و یکسان سازی معاشات از کودهای بیست و یک تا بیست و هشت قابل تطبیق شده می تواند.”

اما وزارت مالیه می گوید که مجلس نماینده‌گان صلاحیت ندارد تا طرح مالی بسازند و آن را تصویب کند.

شمروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه، در این مورد گفت:”پارلمان قانونآ نمی تواند طرح مالی بسازند و آن را تصویب کند و مسوده دوم بودجه را با وارد کردن تغییرات که مورد تائید کابینه قرار گرفته به مجلس فرستاده شده است.”

این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شوند که اعضای مجلس نماینده گان می‌گویند که حکومت میلیاردها افغانی را از کودهای ا حتیاطی مصرف کرده اند.

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۴۰۰ هزار یورو برای کمک به سیلاب زدگان در افغانستان اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا اعلام کرده که ۴۰۰ هزار یورو (بیش از ۳۰ میلیون افغانی) را برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به سیلاب زدگان در ولایت‌های بغلان، بدخشان و تخار اختصاص داده است.

این نهاد با نشر اعلامیه‌ای امروز (سه شنبه، ۱ جوزا) گفت که کمک مذکور توسط موسسات اکتید و داکار ارایه خواهد شد که مشمول پول نقد و فراهم سازی زمینه دسترسی به آب صحی و مواد حفظ نظافت است.

اتحادیه اروپا یاد آوری کرده است که از سال ۱۹۹۴ به این‌سو، به فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان کمک مالی می‌کند و تا کنون نزدیک به ۱.۸ میلیارد یورو ارایه کرده است. تنها در سال گذشته، اتحادیه اروپا ۱۵۹ میلیون یورو کمک مالی بشردوستانه را ارایه کرده است.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۱ تا کنون ۱ هزار و ۶۰۰ تُن کمک را طی ۳۵ پرواز به افغانستان ارسال کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ترکش ایرلاینز فردا پروازهایش را به افغانستان از سر می‌گیرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

شرکت هوایی ترکش ایرلاینز فردا (سه شنبه، ۱ جوزا) پروازهایش را به افغانستان از سر می‌گیرد.

مسوولان در وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی می‌گویند که فردا طیاره این شرکت در میدان هوایی کابل نشست خواهد کرد.

امام الدین احمدی، سخنگوی وزارت تراتسپورت وهوانوردی، می‌گوید: «ترکش ایرلاینز هم فردا پرواز هایش را به میدان هوایی بین المللی کابل آغاز می‌کند. هر هفته چهار پرواز بین کابل و استانبول دارد. این یک خبر خوش برای مسافران افغان است. آن عده افغان‌هایی که به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند، از طریق ترکیه سهولت ایجاد می‌شود و به آسانی رفت و آمد کرده می‌توانند.»

اما اتاق تجارت و سرمایه گذاری تاکید می‌کند که باید زمینه صدور ویزه به تاجران و شهروندان کشور فراهم شود، زیرا به گفته‌ آنان در صورتی که برای تاجران ویزه صادر نشود بیشترین بهره را شرکت‌ها می‌برند، نه شهروندان افغانستان و تاجران.

خانجان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید: «به یک مسافر هم اجازه داده نمی‌شود، دلیل آن اینست که ویزه نمی‌دهند. اگر ترک‌ها صدور ویزه را آغاز نکنند، یا عرب‌ها ویزه ندهند، طیاره برای کارگو می‌آید و رفت و آمد کمرنگ می‌باشد.»

به باور آگاهان، هرگاه شرکت‌های هوایی پروازهای شان‌را به افغانستان بیشتر سازند، تاجران افغان می‌توانند برخی از کالاها را از طریق هوا به کشورها صادر کنند و عملاً کارگوها فعال شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی به معاون گوترش: خواسته‌های ما را بپذیرید تا در نشست سوم دوحه اشتراک کنیم

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

معاون رئیس الوزرای در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در کابل گفت که امارت اسلامی زمانی در نشست سوم دوحه شرکت خواهد کرد که «موقف» آن پذیرفته شود.

او گفت که افغانستان تحت کنترول کامل امارت اسلامی است و این کشور «یک امیر دارد و از آن اطاعت می‌شود.»

به نقل از ارگ، مولوی عبدالکبیر روز یک‌شنبه (۳۰ثور) به روزمری دیکارلو، معاون سیاسی انتونیو گوترش گفت: «نشست قبلی دوحه به دلیل برخی کاستی‌های برگزارکنندگان آن ناتمام بود و در نشست بعدی موقف امارت اسلامی پذیرفته شود تا هیئت امارت اسلامی در آن شرکت کند.»

سرمنشی سازمان ملل بار قبل از عدم اشتراک امارت اسلامی در نشست دوحه ابراز تاسف کرد، اما در عین‌حال گفت که پذیرش خواسته‌های امارت اسلامی معادل به رسمیت شناختن آن است.

این در حالی است که امارت اسلامی از سازمان ملل و دیگر کشورها می‌خواهد که آنها را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت بشناسند.

مولوی کبیر گفت که امارت اسلامی به تمام تعهدات خود عمل کرده و «بر تمام جغرافیای افغانستان حاکم است…در سراسر افغانستان یک حکومت مرکزی حاکم است که یک امیر دارد و از آن اطاعت می‌شود.»

سازمان ملل قرار است نشست سوم دوحه با اشتراک نمایندگان خاص کشورها برای افغانستان را برگزار کند، اما تاریخی برای آن تعیین نکرده است. معاون سیاسی سرمنشی سازمان ملل به کابل سفر کرده و از امارت اسلامی برای شرکت در نشست دوحه دعوت کرد.

به نقل از خبرنامه ارگ، خانم دیکارلو درباره نشست دوحه به مولوی کبیر معلومات داد و گفت که «شروط امارت اسلامی برای اشتراک در این نشست دشوار نیست.» او ابراز امیدواری کرد که هیئت امارت اسلامی در نشست دوحه اشتراک کند.

او گفت که در نشست دوحه به شمول بانک جهانی، نمایندگان شماری از سازمان‌های بین المللی و کشورها نیز دعوت شده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!